انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه
30 فروردین 1402 1402-01-31 20:18انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه
انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه
ایجاد انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه های علمیه
در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع ایجاد انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه های علمیه بپردازیم. ایجاد انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه های علمیه حوزههای علمیه خواهران سبب شکوفایی استعدادها و بالندگی خواهران در زمینههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و تربیتی شده است. حضور خواهران طلبه در عرصههای مختلف، مبیّن اعتقاد و باور عمیق آنها به معارف دینی است. طلاب و مبلغان حوزههای علمیه با نهادهای مختلفی مانند سپاه، بسیج، کمیته امداد، سازمان تبلیغات، کمیته امداد، آموزش و پرورش و غیره همکاری دارند. زنان با ورود به این عرصه دنبال موقعیتهای شغلی نیستند، قرار نیست امام جماعت یا قاضی شوند. هر چند امکان دارد مبلغه، مدرس، محقق و مربی علوم دینی در مدارس، دانشگاهها و جوامع زنانه شوند، اما در عین حال دو نقش مادری و همسری خود را فراتر از علمآموزی میبینند و بیشتر دوست دارند با کسب علوم دینی، توانایی بهتری در ایفای این دو نقش در زندگی خود بیابند.
چنانچه خواهران حوزوی و دانشپژوهان دینی از آغاز طلبگی شناخت کافی از این مسیر مقدس داشته باشند با نشاط و انگیزه بالا در مسیر تحصیل قدم بر میدارند. تربیت طلاب عالم مهم ترین رسالت حوزههای علمیه بوده، تدوین برنامهای منسجم، مهارت بخش وعملگرا به منظور تربیت طلاب کارآمد، جزء مطالبات جدی مدارس علمیه از جمله مجتمع علوم اسلامی کوثر است. نظام آموزشی تربیتی حوزههای علمیه خواهران متناسب با ویژگیهای اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه طراحی شده است. برای مطالعه بیشتر به مقالات حوزه علمیه خواهران چه رشته هایی دارد و مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران مراجعه فرمایید.
حوزه علمیه خواهران نوپاست
با توجه به سابقه هزار ساله حوزه نظام ناجیه امامیه از نجف تا قم در قلمرو دانشگاههای اسلامی منطقه، دور از ذهن است که علمای دین و مراجع عظام در طول تاریخ تشیع از این مهم غافل بوده باشند اما شرایط اجتماعی هزار ساله مستولی بر جوامع اسلامی، به خصوص شیعی و سلطه دولتهای فاسد بر ملتهای مشرق زمین و بیسوادی و ترس از هتک حرمت و حیثیت خانوادهها در شرایط گذشته و… زمینه را برای ایجاد مدارس خواهران از سوی علمای دین ممکن نساخت و اگر اقدامی هم میشد مورد توجه و مشارکت مردمی قرار نمیگرفت.
همین صد سال قبل زمان حکومت قاجار یکی از شاهزادههای قاجار در جواب عالمی که به او پیشنهاد کرده بود تا مدارسی را در روستاهایی که آن شاهزاده مالک آن بود دائر کند گفته بود: اگر پای بچه رعیتها به مدرسه باز شود دیگر رعایا زمینهای ما را نخواهند کاشت و به نان بخور و نمیری که به آنها میدهیم قانع نخواهند بود و در روستایشان نخواهند ماند. با چنین نگاهی و چنین سلطه جابرانه و ابلهانهای که درس را برای فرزندان ذکور این ملت مخالف درآمدهای نامشروع خود میداستند علما نمیتوانستند تقاضای مدرس داشته باشند و مردم تحت سلطه این حکومتها چگونه توانایی اندیشیدن به درس و بحث و مدرسه و ارتقاء علمی را به دست میآوردند.
با این همه هرگز نمیتوان شوق بانوان شیعی در فراگیری علم و ارتقای اندیشههایشان را نادیده گرفت. دختر زعیم دینی زمان صفوی وقتی با محمد بهاء الدین عاملی معروف به (شیخ بهایی) زندگی مشترکش را آغاز کرد به جای جهیزیه چهار هزار جلد کتاب به خانه شوهرش آورد. این نمونه تاریخی به این معناست که هرجا و هرزمان برای دختران این سرزمین زمینهای برای پیشرفت فراهم بوده است، استعدادها و اندیشههای فراوانی رشد کردهاند.
دلیل ورود بانوان به حوزه علمیه
تحصیلات دینی بانوان در ایران اسلامی تا پیش از دهه چهل قرن سیزدهم شمسی مختص برخی از بانوان که غالباً از وابستگان علمای بزرگ بود و پس از سال 1341 که نهضت امام خمینی (ره) آغاز شد حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی از شهرهای کشور با عنوان مکتب شروع شد: مکتب توحید و مکتب علی علیهالسلام در قم و مکتب نرجس سلاماللهعلیها در مشهد مقدس و …. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و حضور ارزشمند بانوان در عرصههای علمی و اجتماعی شرایط برای تحصیلات حوزوی بانوان به صورت چشمگیری افزایش یافت تا اینکه در سال 1363 به دستور حضرت امام خمینی جامعةالزهراء سلاماللهعلیها در شهر مقدس قم تأسیس شد و برنامه آموزشی و تربیتی بانوان شکل دیگری به خود گرفت و پیشرفت کرد.
شناخت مسیر طلبگی در ایجاد روحیه کرامت، خودباوری و ایجاد انگیزه در عمل به وظایف طلبگی بسیار مؤثر است. تهذیب، تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ از جمله ضرورتهای طلبگی هستند. طمع، بخل، ریا، تعصب، علاقه به تمجید و تعریفشدن در برابر دیگران، تحقیق بدون فایده، تزئین کلام به زواید الفاظ، کمحیایی در درگاه خداوند، فخرفروشی و ترک عمل از آفات اخلاقی در زندگی طلبگی است که باید به شدت از آنها پرهیز کرد. جدیت، تلاش و تحمل سختیها از شاخصه اصلی مسیر طلبگی است خواهران طلبه باید در جامعه الگو باشند و همه رفتار و سکناتشان الگوی مردم باشد بهگونهای که بتوانند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. مسیر یادگیری علم، عمل به دستورات دینی، پاسداری از مرز دین و باورهای اسلامی مسیر انبیاء و بندگان برگزیده خداست. طلاب علوم دینی که قدم در میدان علم و عمل میگذارند، از بهترین بندگان خدا هستند.
انگیزه بانوان از ورود به حوزههای علمیه چیست؟
هیچ بحث مالی برای ورود بانوان به حوزههای علمیه مطرح نیست، بلکه فقط انگیزه آنان اعتقادی است. طلبه هیچگاه بیکار نخواهد ماند اما هرگز طلبگی به عنوان شغل تلقی نمیشود. طلبه آموزش دیده میتواند در عرصههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، خوابگاههای دانشجویی، پژوهشگاهها کار فرهنگی کند. امروز در نهایت سکوت و بدون سر و صدا کردن حداقل 2 هزار طلبه دانشآموخته در عرصههای مختلف در حال فعالیت هستند.
در واقع اخلاص را به عنوان یک ارزش اخلاقی به راحتی و به وسعتی بیشتر میتوان در میان طلبههای خواهر مشاهده کرد. خواهران طلبه هیچگونه شهریهای دریافت نمیکنند و این یکی از ویژگیهای حوزههای علمیه خواهران است. خواهران طلبه اصلاً خوابگاهی نیستند که بخواهد در این زمینه هزینهای برای تهیه محل اسکان آنان و حتی غذایشان بشود.
خواهران طلبه واقعاً با اخلاص بالا و با انگیزه الهی وارد حوزه میشوند و درس میخوانند. البته به طلبههای برادر هم شهریه قابل توجهی داده نمیشود که بگوییم این امر سبب و انگیزه آنان برای ورود به حوزههای علمیه شده است. بانوانی که خود دارای مشغلههای بسیاری هستند، از خانهداری بگیر تا همسرداری و تربیت فرزند و … حتی باید گفت که خواهران طلبه تقریباً بیش از دیگران در عمل به توصیه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر فرزندآوری اهتمام دارند. با این حال با همت و پشتکاری بسیار، وارد حوزههای علمیه میشوند. به جرأت میتوان گفت که اخلاص در میان طلبههای خواهر نمود بیشتری دارد.