مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران

مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران
مقالات

مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران

مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران

در این مقاله می‌خواهیم به مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران بپردازیم.

از مهم ترین نقش‌های زنان طلبه در جامعه فعالیت در خانواده و انسان سازی در نظام اسلامی است که با ورود به حوزه‌های علمیه به دفاع از این حرم و حریم می‌پردازند. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با راهبرد اصلی گسترش و فراگیر نمودن آموزش علوم اسلامی و حوزوی امکان تحصیل خواهران را در صدها واحد آموزشی/ تربیتی حوزوی در سراسر کشور فراهم کرده است.

تحصیلات دینی بانوان در ایران اسلامی تا پیش از دهه چهل قرن سیزدهم شمسی به صورت فردی صرفاً به برخی از بانوان که غالباً از وابستگان علمای بزرگ اسلامی بودند اختصاص داشت و پس از سال 1341 با آغاز نهضت امام خمینی (ره) حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی از شهرهای کشور با عنوان مکتب مانند: مکتب توحید و مکتب علی علیه‌السلام در قم و مکتب نرجس سلام‌الله‌علیها در مشهد مقدس و … شروع شد.

برنامه پژوهشی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در صدد است سطح توانمندی طلاب را به حدی برساند که بتوانند درهر شرایطی زندگی علمی خود را ادامه دهند جریان علم آموزی را حتی پس از جداشدن از کلاس و مدرسه استمرار بخشند و از مهارت کسب شده جهت کاربردهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی بهره ببرند.

معاونت فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر با بکارگیری طلاب فارغ التحصیل در مقاطع ۲و۳و۴ با هدف هویت‌بخشی و هویت سازی و تعامل اقدام به راه‌اندازی واحد دانش آموختگان در راستای ارتقاء طلاب فارع التحصیل نموده است و ثمره فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی طلاب بعد از اتمام دوره تحصیل در این واحد و کانون مشاهده می‌شود. که ایشان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی کشور مشغول به فعالیت می‌شوند.

این تشکل دانش‌آموختگی ضمن ایجاد سازوکار مناسب و تعامل با ارگان‌های مختلف به صورت فعال و خودجوش به فعالیت‌های تاثیرگذار در قالب برگزاری نشست و جلسات صمیمی جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای مهارت‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام، امور زنان و خانواده، کودکان و جوانان، ایثار و شهادت و دفاع مقدس، راه اندازی کسب و کار برای طلاب و شناساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای دانش آموختگان و فراهم شدن زمینه به‌کارگیری ایشان در مشاغل دولتی و اداری (از جمله سپاه و بسیج، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و …) در مجتمع ادامه می‌دهند.

آینده شغلی خواهران طلبه

پذیرش در حوزه‌های علمیه با امتیازات زیادی همراه است ازجمله تحصیل رایگان و اینکه می‌توانند از فضای آموزشی و پژوهشی در محیط شبانه روزی استفاده کنند و در آزمون‌های استخدامی بدون محدودیت شرکت کنند یا در برخی موسسات و نهادهای قرآنی مشغول کار تبلیغی و آموزشی شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طلبه هیچگاه بیکار نخواهد ماند.

طلبه‌ای که آموزش می‌بیند می‌تواند وارد عرصه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، خوابگاه‌های دانشجویی، پژوهشگاه‌ها و … شود و به کار فرهنگی مشغول شود. امروز حداقل 2 هزار طلبه دانش‌آموخته داریم که در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت هستند. اخلاص را به عنوان یک ارزش اخلاقی به راحتی و به وسعتی بیشتر می‌توان در میان طلبه‌های خواهر مشاهده کرد این موضوع در میان طلبه‌های برادر نیز وجود دارد اما نمود آن در بین طلّاب خواهر بیشتر است.

ورودی و ثبت نام در حوزه علمی خواهران از تمام رده‌های سنی

حوزه علمی خواهران ورودی‌ها مختلفی دارد، بعضی طلبه‌ها با مدارک دیپلم وارد می‌شوند که نزدیک به بیست سال دارند و آنهایی که با مدارک لیسانس و کارشناسی ارشد وارد حوزه می‌شوند حدوداً سی ساله هستند. طلبه‌ها معمولاً قشر دیپلم هستند اما در حوزه خواهران تحصیل پاره وقت هم داریم که برای افرادی درنظر گرفته شده که سن بالاتری دارند و نیاز به فرصت بیشتری برای گذران امور خانواده دارند مثلاً سی به بالا.

بنابراین خانم‌هایی که کمتر از سی سال سن دارند به صورت تمام وقت در کلاس‌ها حاضر می‌شوند اما خانم‌هایی که سن بیشتری دارند در بخش پاره وقت در‌ کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند. افرادی که به صورت تمام وقت در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند نهایتاً در پنج سال و کسانی که به صورت پاره وقت حاضر می‌شوند حدود هفت سال کارشان طول می‌کشد در هر صورت در هر دو بخش پاره وقت و تمام وقت مراجعه کنندگان زیاد هستند.

مهمترین رسالت حوزه علمی خواهران

مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران
مزایای تحصیل در حوزه علمیه خواهران

از همان روزهای اولی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند بارها و بارها بر لزوم مطالعه این بیانیه توسط طلبه‌ها تأکید شد. گرچه در این بیانیه نامی از طلّاب برده نشده است اما بند به بند فرمایشات رهبر انقلاب مخصوصاً آن هفت عنوان اصلی یعنی: علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی، نکات مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد لذا طلبه‌های خواهر باید به مطالعه دقیق این بیانیه بپردازند تا مخاطب آن را بیابند. سبک زندگی اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حوزه باید سبک زندگی اسلامی را ترویج دهد این وظیفه حوزه و حوزویان است. یکی از مخاطبان اصلی بیانیه گام دوم طلبه‌ها هستند.

اهداف اصلی حوزه های علمیه خواهران

تربيت خواهران دين‌شناس، صاحب‌نظر، متخلق به اخلاق اسلامي، توانمند در تبليغ و ترويج آموزه‌هاي ديني، تدريس، تحقيق، تأليف، مديريت فرهنگي، پاسخ‌گو به نيازهاي علمي، معرفتي و اخلاقي بانوان، دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام و مکتب تشیع و تأمین نیروهای مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی

علت ضرورت تحصیل بانوان در حوزه های علمیه

با توجه به این که نیمی از جمعیت موثر کشور بانوان هستند با تکیه بر استعدادهای خدادادی و همت و پشتکار می‌توانند نقش ممتازی در تعالی و دینی سازی جامعه داشته باشند. همانطوری که در پیروزی انقلاب اسلامی و شکوهمندی دوران دفاع مقدس توانستند نقش پررنگی از خود به یادگار بگذارند. در حال حاضر حدود 000 /2/005 دانشجوی دختر و 7/000/000 دانش آموز دختر در کشور عزیز ما مشغول تحصیل هستند.

این مهم ضرورت جذب و پرورش دین شناسان و مبلغان دینی خواهر را بیشتر می‌کند تا ضمن فراگیری علوم اسلامی و حوزوی و کسب معنویت و فضیلت با شناخت بهتر از نیازهای علمی و فرهنگی بانوان به ترویج معارف الهی در این قشر تأثیر گذار همت گماشته و از این مسیر حرکت پرشتابی را به سوی رشد و کمال جامعه فراهم نمایند.

از سوی دیگر دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام برای انحراف جامعه سرمایه گذاری زیادی در قشر بانوان انجام داده‌اند که می‌توان با جذب استعدادهای برتر در حوزه‌های علمیه خواهران و تربیت الهی ایشان نقشه دشمنان آنان را خنثی کرد.​

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه