آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران

آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران
مقالات

آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران

آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران

در این مقاله سعی شده آسیب‌های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران را ضمن تبیین اهمیت مهارت ‏آموزی در بین طلاب خواهر بررسی کنیم. سپس مهارت‌های مورد نیاز طلاب خواهر مشخص شود و با توجه به این مهارت‌‏ها با ارائه الگوی مهارت ‏افزایی تثقیف، راه‏های تقویت مهارت‏ آموزی بیان شود. با توجه به مشکلات فرهنگی و اعتقادی گریبان‌گیر جامعه یکی از انتظارات مردم به ویژه متدینین کنشگری اثربخش حوزه‌‏های علمیه است. مرکز مدیریت حوزه‏‌های علمیه خواهران با حدود ۵۰۰ مدرسه در سطح کشور و بیش از ۱۲۰ هزار طلبه و فارغ‌التحصیل خواهر در سطح دو حدود یک سوم از جمعیت طلاب کشور را تشکیل می‏‌دهد.

در این بین تمرکز بر راهکاری ریشه‏‌ای، اساسی و اثربخش برای حل آن انتظارات ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تحقیق پیش توانمندسازی از طریق آموزش‌های مهارتی مورد نیاز می‏تواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش آسیب‌‏های اجتماعی به‏ خصوص در جامعه بانوان کمک کند. افزایش کارایی وظایف مرتبط با طلبگی مانند تبلیغ، تعلیم و تربیت، پژوهش، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و مانند آن از موضوعاتی است که این تحقیق بر آن متمرکز شده است.

طلبه‌های خواهر از گذشته حضور پر رنگ در عرصه مسائل فرهنگی و اجتماعی به ویژه در استان‌ها و مناطق محروم كشور داشته‌اند و این حضور هم چنان ادامه دارد. واحد فرهنگی مجتمع کوثر یکی از واحد های فعال است که وظیفه تبلیغ، مشاوره، دوره‌های حفظ و تثبیت قرآن، اقدامات فرهنگی در طرح‌های ترویج جمعیت و سلامت خانواده، برگزاری دوره‌های مجازی، برگزاری نشست‌های فرهنگی و سایر اقدامات فرهنگی را انجام می‌دهد. کتابخانه مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر با بيش از بیست هزار جلد کتاب در اختیار طلاب قرار دارد و به راحتی می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی خود را انجام دهند.

پاسخگویی به شبهه‌ها و سوال‌های شرعی و هم چنین برگزاری كلاس‌های مختلف از جمله فعالیت‌هایی است كه توسط طلبه‌ها و مبلغان حوزه علمیه خواهران در استان‌های مختلف دنبال می‌شود. برای توسعه كمی و كیفی فعالیت‌های طلبه‌های حوزه‌‌های علمیه خواهران معاونت فرهنگی طرحی تدوین و به مدیران استانی ارسال كرده است تا شاهد انجام اقدام‌های شایسته و ویژه‌ای از سوی طلبه‌ها باشیم. در حال حاضر 6 هزار طلبه خواهر با موضوع‌های مختلف در وبلاگ نویسی در كوثر نت فعالیت می‌كنند و 150 مدرسه قرآنی نیز در مدارس حوزه‌های علمیه فعال است.

اصول تربیت کودکان در دستور کار حوزه‌های علمیه خواهران

آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران
آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران

پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه‌های رفتاری نشان‌دهنده این حقیقت است که یادگیری از بدو تولد آغاز می‌شود و اساس یادگیری انسان‌ها در چهار سال اول زندگی پایه‌ریزی می‌شود. آموزش کودکان در مهدهای کودک و تهیه محتواهای آموزشی برای این دوران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزشی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن نظر داشته‌اند و نباید مورد غفلت قرار گیرد.

لازم است موضوع تربیت کودکان در دوره اول زندگی در دستور کار حوزه‌های علمیه خواهران قرار گیرد و مربیانی به این منظور آموزش داده شوند تا با حضور در مهدهای کودک و ارائه آموزش‌های لازم به مادران بتوانیم در یادگیری این دوره از زندگی اثرگذار باشیم.

نقش خواهران طلبه در آموزش و پرورش

یکی از فرصت‌های ویژه برای نقش آفرینی طلاب در بخش خواهران و در حوزه دانش آموزی است چرا که محیط‌های دانش آموزی به واسطه فضای دلنشینی که دارند و با توجه به شرایط سنی پذیرش دانش آموزان در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی بهتر است. در رویارویی تمدنی و نبردی که به صورت جدی برقرار است باید جدی‌تر به موضوع تربیت بپردازیم یکی از مؤلفه‌های تعیین کننده در پیروزی و شکست ما در میدان فرهنگی و اقتصادی این است که در بخش بانوان چه کرده‌ایم.

نقش حوزه های علمیه در کاهش آسیب های اجتماعی

 

آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران
آسیب های اجتماعی و حوزه علمیه خواهران

بی تردید حوزه‌های علمیه در طول تاریخ حیات خود پرونده درخشانی داشته‌اند که استمرار فکر و عمل دینی مدیون تلاش بی‌وقفه مراجع عظام، محققین و مبلّغان حوزه‌های علمی است. در این میان اگرچه بانوان در اغلب زمان‌ها از فیوضات الهی و علمی حوزه‌ها برخوردار بوده‌اند، اما ضرورت ایجاد حوزه‌های علمیه خواهران به دلایل مختلف احساس شد که بدین منظور در نیمه اول دهه 60 هجری شمسی حوزه علمیه خواهران به صورت مدرسه‌ای و رسمی در قم افتتاح شد.

در طول تاریخ دختران آگاه و با فضیلتی بودند که برخی علوم حوزه‌های علمی را از پدران دانشمند خود یاد گرفتند که نام و تعداد آنها در تاریخ ثبت است. حوزه‌های علمیه خواهران از جهات مختلفی به گسترش دینداری کمک می‌کنند، که از جمله آنها می توان به موارد ذیر اشاره کرد:

  1. ارتقای دانش و دینداری خواهرانی که وارد حوزه ها می شوند
  2. ترویج دانش دینی در میان بانوان به طور مستقیم به وسیله مبلّغان زن
  3. گسترش دینداری در خانواده‌ها به اتکای مادران و خواهران متدینی که یا در حوزه‌ها تحصیل کرده و یا به وسیله مبلغان زن ارشاد شده‌اند

فرصت مقابله با جنگ اقتصادی برای حوزه های علمی خواهران

زنان نیمی از جامعه هستند و نیمی موثر و حضور شبکه حوزه‌های علمیه خواهران در کشور یکی از کمک‌های بزرگ در تربیت دختران است. حوزه‌های علمیه در شرایط فرهنگی خاص که کشور با آن مواجه است و با تهدیدی که کیان خانواده دچار آن شده است، می‌تواند به صورت ویژه ورود کند و در این حوزه نقش آفرینی کند. با افزایش آمار طلاق، کاهش ازدواج، افزایش رفتارهای جنسی خارج از خانواده و بسیاری انحرافات اخلاقی که امروز در جامعه شاهد آنها هستیم، حوزه‌های علمیه خواهران برای گسترش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نقش موثری دارند.

هیچ چیز به اندازه انگیزه‌های دینی مردم را نگاه نمی‌دارد. به سبب گستردگی مسائلی که پیش آمده و پیچیدگی‌‎های ایجاد شده در زندگی باید بیش از گذشته به حوزه‌های تخصصی توجه کنیم. بانوان در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی دارند و هر جا مشاهده شده جایگاه و موقعیت بانوان در جامعه تثبیت شده است، بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: هر جا که برای تثبیت حوزه‌های علمیه خواهران لازم است بگویید ورود کنم که این امر بیانگر اهمیت و جایگاه حوزه‌های علمیه خواهران است.

 در حال حاضر 417 محل رشته سطح دو و 260 محل رشته سطح 3 و 4 در کشور داریم. باید لشکری در تراز اسلامی و برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و حل معضلات ناشی از جنگ اقتصادی و فرهنگی و شبیخون فرهنگی بسازیم که این امر نیازمند ایجاد فرصت برای بانوان است.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه