آینده شغلی حوزه علمیه خواهران
28 دی 1401 1401-10-30 23:32آینده شغلی حوزه علمیه خواهران
آینده شغلی حوزه علمیه خواهران
آینده شغلی حوزه علمیه خواهران
آینده شغلی حوزه علمیه خواهران چگونه است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا شرایط شغلی طلاب را بررسی کنیم.
حوزههای علمیه محل پرورش سربازان امام زمان است برای خدمت به اسلام و جامعه اسلامی. این جایگاه والا که چهرههای درخشان تاریخ تشیع در آن آموزش میبینند محل آشنایی با مکتب اهل بیت و کانون دلدادگان به خداوند تعالی است. این افراد لذت کسب علم و معرفت را با هیچ چیز دیگری عوض نکردند و تا آنجا پیش رفتند که هیبت علم و تقوایشان صاحبان زر و زور را به زانو درآورد و ناچارشان کرد که در مقابل اسطورههای علم و عمل سر تعظیم فرود آورند. تربیت طلاب خلاق عالم وماهر مهم ترین رسالت نظام علمی- تربیتی حوزههای علمیه بوده، تدوین برنامهای منسجم، مهارت بخش وعملگرا به منظور تربیت طلاب کارآمد، جزو مطالبات جدی مدارس علمیه از جمله مجتمع علوم اسلامی کوثر میباشد. مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تاکنون ۲۵ دوره فارغ التحصيل داشته وهم اکنون نيز در سه مقطع سطح ۲و ۳و ۴ با حضور۲۵۰ طلبه، ۴۱ استاد به فعاليت آموزشی مشغول میباشند.
مشاغل مربوط به رشته علوم قرآن و حدیث
مشاغل حوزه آموزشی: مدیر مراکز آموزش عمومی قرآن، مدیر مراکز آموزش تخصص قرآن، کارشناس آموزشهای عمومی و تخصصی قرآنی، کارشناس مؤلف متون آموزشی قرآنی، کارشناس کارگاه آموزشی قرآن کریم، مدرس آموزشهای عمومی قرآنی، مدرس تلاوت قرآن، مدرس تربیت مربی و معلم قرآن، مدرس علوم قرآنی، مدرس ترجمه تفسیر و معارف قرآنی، مدرس هنرهای قرآنی
مشاغل حوزه علمی/ پژوهشی: مدیر مراکز پژوهشی قرآنی، مدیر طرحهای پژوهشی قرآنی، مدیر یا کارشناس نشریات تخصصی قرآنی، مدیر یا کارشناس همایشهای تخصصی قرآنی، مدیر یا کتابدار کتابخانههای تخصصی قرآنی، کارشناس ترجمه و تفسیر قرآن، کارشناس علوم و معارف قرآنی، نسخه شناس آثار قرآنی، مفسر قرآن، مترجم قرآن و آثار قرآنی، پژوهشگر علوم و معارف
مشاغل حوزه تبلیغی/ ترویجی: مدیر مطبوعات و نشریات قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای رادیویی قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای اینترنتی قرآنی، مدیر یا کارشناس خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی قرآنی، مدیر نشر مصحف، مدیر یا کارشناس تولید و توزیع محصولات قرآنی، مدیر مراکز قرآن نگاری، مدیر یا کارشناس نمایشگاهها و موزههای قرآنی، مدیر یا کارشناس محافل جشنوارهها و مسابقات قرآنی، مدیر روابط عمومی مراکز قرآنی، مصحح قرآنی، قاری قرآن، مبلغ قرآنی، کاتب قرآن، مشاور قرآنی و…
آیا طلاب خواهر اساسا طلبه محسوب میشوند؟
نگاه برخی اینگونه بوده که حوزه علمیه، قالب و مدل درس خواندن خاص و سنتی دارد و کسی که برای تحصیل به حوزه مراجعه میکند باید کاملا مطابق با مدلهای مرسوم حوزه درس بخواند. به همین دلیل متاسفانه حوزه خواهران را حوزه علمیه نمیدانستند در حالیکه با ۱۹۰ واحد به خانمها سطح دو اعطا میشود البته در مقایسه با سطح دو حوزه برادران تفاوت دارد ولی به مرور حوزه خواهران در تخصصی شدن رشتههای سطح سه حوزه از حوزه علمیه برادران پیشی گرفت.
امروزه حوزه خواهران حوزه بسیار موفقی است و امروز در نگاه همه حوزه علمیه خواهران رسمیت، هویت و استقلال دارد و از آن به عنوان یک پدیده عظیم یاد میشود و مورد حمایت و دفاع رهبر نیز قرار دارد. حتی شورای انقلاب فرهنگی، طبق مصوبهای برای حوزههای علمیه خواهران استقلال قائل شد و اختیاراتی به آن داد. هرچه جلوتر رفتیم هویت حوزه علمیه خواهران بهتر از گذشته شد. بعدها خیلی از نهادهای فرهنگی و حوزوی در هم ادغام شده و تنها نهادی که به عنوان نهاد مستقل جدا شد حوزه خواهران بود که استقلالش در مجلس تصویب و در ردیف بودجه، بودجه به آنها اختصاص پیدا کرد.
از زمانی که آقای بهجت پور عهده دار مدیریت حوزه خواهران شد دغدغه دار این امر بود و تلاشهای فراوانی کرد و دفتر نمایندگی این مرکز را در تهران با هدف ارتباط جدی با نهادهای مختلف از جمله مجموعههای علمی، اجتماعی، سیاسی، قانونی و حکومتی تاسیس شد. سازمان اوقاف نیز حوزه علمیه خواهران را به رسمیت نمیشناخت و اگر جایی برای حوزه علمیه وقف شده فقط برای حوزه برادران است، مدتی بین اوقاف و مرکز گفتگو بود که وقتی گفته میشود “حوزه” یعنی شامل حوزه خواهران هم میشود و در نهایت مرکز مدیریت از طریق شورای سیاستگذاری و ارسال نامه به دفتر حضرت آقا و پیگیری از طریق دفتر این موضوع برطرف شد. بانوان در ابتدای سال تحصیلی ورودی مقطعهای مختلف از جمله سیکل، دیپلم و بالای دیپلم به صورت جداگانه برنامهریزی تحصیلی دارند و شناسایی استعدادها انجام میشود و اساتید افراد را با توجه به استعدادشان در زمینههای مختلف کشف و معرفی میکنند.
طلاب از چه مسیری وارد آموزش و پرورش شوند؟
مرکز تربیت مبلغ معلم حوزههای علمیه در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۷ در بیست و سومین جلسه هیئت امناء دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان با اهداف زیر مورد تصویب واقع شد.
1.تأمین و تربیت معلمان، مربیان و مدیران مؤمن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی
2.جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش
3.تربیت صاحبنظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریهپردازی تربیت دینی
4.بهرهگیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش
5.جذب و آموزش نیروهای حوزوی برادر و خواهر جهت ارائه راهنمایی و مشاوره در سطح مدارس آموزش و پرورش.
نظام آموزشی – تربیتی حوزههای علمیه خواهران مطابق ویژگیهای اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه طراحی شده است. یکی از ویژگیهای این نظام، طراحی آن در قالب مقاطع تحصیلی کوتاه مدت و هدفمند است که اهداف کلان آن بدین شرح است: تربیت خواهران دین شناس، صاحب نظر، متخلق به اخلاق اسلامی، توانمند در تبلیغ و ترویج آموزههای دینی، تدریس، تحقیق، تالیف، مدیریت فرهنگی، پاسخگو به نیازهای علمی – معرفتی و اخلاقی بانوان و… .