ضرورت حوزه علمیه خواهران
28 آذر 1401 1401-10-06 22:36ضرورت حوزه علمیه خواهران
ضرورت حوزه علمیه خواهران
ضرورت حوزه علمیه خواهران
قطعاً حوزه علمیه در طول سالها فعالیت درخشان خود فعالیتهای بسیار مفیدی را انجام داده است. در حال حاضر فکر و عمل دینی مرهون تلاش مستمر محققین، مبلغان و مراجع عظام در حوزه است. اگر چه بانوان همیشه از فیوضات الهی و علمی حوزه بهره مند بودهاند و بهطور مستقیم یا غیر مستقیم مخاطب ندای الهام بخش پیام آوران دینی در حوزهها هستند ولی بهدلایل مختلفی ضرورت حوزه علمیه خواهران و ایجاد آن به عنوان یک امر مهم احساس میشد.
بنابراین در نیمه اول دهه شصت هجری شمسی، اولین حوزه علمیه بانوان به صورت مدرسه در شهر قم گشایش یافت. در طول تاریخ و درمیان اهل بیت علمای دینی، بانوان آگاه و با فضیلتی بودند که بسیاری از علوم رایج در حوزهها را از پدر، برادر یا همسر خود فرا میگرفتند و نام این بانوان و تعداد آنها در تاریخ ثبت شده است. بانوان در مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر در طول چند دهه فعالیت خود، همواره توانستهاند با دانش عمیق، چراغ علم را روشن کرده و در زمینههای مختلف افتخار آفرینی کنند.
اهداف مهم برای تشکیل حوزه علمیه خواهران
ایجاد حوزه های علمیه بانوان در حال حاضر با هدف گسترش تحصیلات دینی خواهران و هدفمند کردن آن صورت گرفته است. بنابراین حوزه علمیه بانوان از جهتهای مختلف موجب گسترش دینداری در جامعه میشود که به چند مورد از آن اشاره میکنیم:
- بالا بردن دانش و دینداری خواهرانی که وارد حوزه میشوند.
- ارتقاء دانش دینی در میان بانوان بهطور مستقیم و بهوسیله مبلغان زن با در نظر داشتن نیازها و تجارب بانوان
- گسترش دینداری در میان خانوادهها بهوسیله مادران و خواهران متدینی که در حوزه تحصیل کردهاند و از ارشاد مبلغان زن بهره مند شدهاند.
لزوم تربیت بانوان طلبه در تراز حضرت زهرا و حضرت زینب (سلام الله علیها) در حوزه های علمیه خواهران
باید بانوان طلبه حوزه علمیه به عنوان الگوی زن در عصر حاضر در تراز بانوان بزرگ اسلام باشند. باید برای الگوسازی عصر حاضر با نگاهی به افق 20 ساله با پیش بینیهای لازم به پیش رفت. بنابر توصیههای مقاه معظم رهبری باید با فکر و اندیشه برنامه ریزی کنیم تا بتوان در زمینه برنامههای تمدن سازی، پایههای اقتدار تمدن اسلامی را در دنیا استوار و در کشور عزیزمان ایران مقتدرتر کنیم تا در سالهای آینده بسیار بهتر از اکنون باشیم. تمام دنیا از جمله دشمنان در حال حرکت هستند و یک لحظه غفلت و رکود باعث فتح سنگرها بهوسیله دشمن میشود.
نقش حوزه علمیه خواهران در تمدن سازی اصیل اسلامی
بانوان حوزه اولین دست اندر کاران تمدن سازی نوین اسلامی هستند. تمدن اسلامی را به برکت پیامبر(ص)، حضرت علی (ع) و جان فشانیهای خانم فاطمه زهرا منعقد شده که امروز رسالت حضرت زهرا و دخترش زینب کبری بر عهده بانوان است. باید بنابر تعالیم اسلامی به همان اندازهای که دانش دین را آموختهاید باید در تمدن سازی اسلامی از آن استفاده کنید *العلماء ورثه الانبیاء* در واقع ارث پیامبر و اهل بیت ایشان انسان سازی و در نهایت تمدن سازی است.
برای موفقیت در این مسیر باید اهداف مشخصی داشته باشیم. اگر آگاهی و شناخت کامل در مورد هدف نداشته باشیم نمیتوان کارهای بزرگی را انجام داد. پس باید یکی از اهداف کلیدی، در حوزههای علمیه خواهران به فعل رساندن استعدادها، تا به قله رسیدن آنها باشد.
هر بانویی که وارد حوزه میشود باید تمام توان خود را برای نشاندادن استعدادهای دینی و مذهبی خود بهکار ببرد. بعضی از بانوان خود از استعدا معنوی و ظرفیتی که دارند خیلی آگاه نیستند. لازم است در حوزههای علمیه بانوان طلبه را تا رسیدن به ارکان نوین تمدن اسلامی تقویت کرده و خدمتی شایسته به حضرت زهرا و حضرت زینب تقدیم کنیم.
استقبال بانوان برای حضور در حوزههای علمیه

در چندین سال اخیر شاهد استقبال خوبی برای حضور در حوزههای علمیه خواهران بودهایم. حضور بانوان طلبه تأثیر ویژهای در جهان اسلام دارد. امروزه بانوان زیادی از حوزههای علمیه سراسر کشور فارغ التحصیل میشوند که بی شک هر کدام جزء سرمایههای ملی و دینی هستند که به گسترش اسلام و فرهنگ ناب محمدی کمک میکنند.
نقش با نوان در هدایت مردم بهطرف حق و رستگاری به گونهای است که همواره بزرگان دین نقش آنها را یادآوری کرده و نسبت به اهمیت مقام زن نکات مهمی را بیان فرمودهاند. بانوان روحانی باید توجه داشته باشند که از جایگاه رفیعی در میان مردم برخوردار هستند و نقش مهمی در تقویت باورهای دینی، نشر فرهنگ اسلامی، تبلیغ اسلام ارزشهای اخلاقی در میان قشرهای مختلف اجتماع در جامعه هستند.
نقش حوزههای علمیه خواهران در تربیت نیروی انسانی
در چند سال اخیر با راه اندازی سامانه مدرس در حوزههای علمیه خواهران به منظور آموزش طلاب از طریق فضای برخط نشان داد که ریزش بانوان طلبه در چند سال قبل بهدلیل فاصله گرفتن آنها از فضای خانه و خانواده بوده است. که خوشبختانه با تدبیرهایی که انجام شد ریزش طلاب بانو به کمتر از یک درصد تقلیل پیدا کرد. در واقع کادرسازی و شبکه سازی یکی از مهمترین راهبردهای فرهنگی در حوزه علمیه خواهران است که سعی میشود از همان دوران تحصیل در مدارس علمیه توان لازم برای تأثیرگذاری اجتماعی را کسب کنند.
موارد نام برده هر کدام در جای خود قابل توجه است. ولی با توجه به پیشرفت جوامع اوضاع و ارتباطات زندگی انسانی، پیشرفت علم، تکنولوژی و پیچیده شدن آن لازم است که در بعضی از موارد حوزههای علمیه خواهران یک بازنگری جدی انجام شود. هر نوع بازنگری باید در راستای اهداف حوزه برای تحقق و انتشار علوم اسلامی انجام شود.
تحول در این زمینه با هدف بهینه سازی آن نیازمند یک توان عظیم است. خوشبختانه این توان در میان بانوان مدرسههای علمیه وجود دارد. لازم است میان اصول و امور اصیل و غیر قابل تغییر و نیز مسائلی که تحول پذیر هستند تفکیک اساسی انجام شود و به خوبی از هم جدا شوند. اگر احساس شود که توان پاسخگویی حوزه علمیه خواهران برای نیازهای دینی مردم در سطوح مختلف از سطح اجتهاد تا سطوح پایین کمتر شده است باید با شناخت مواضع آسیب شناسی در همان موارد بتوان تحول و تغییر لازم را ایجاد کرد.
با این حرکت حوزه علمیه خواهران توانمندتر خواهد شد بدون اینکه در فرایند تغییر امتیازات قبلی خود را بهدلیل تحول گرایی از دست بدهد. علی رغم توجه امام و مقام معظم رهبری به حوزه علمیه خواهران باید مسیری طولانیتر برای بهینه سازی در پیش گرفت. با توجه به عظمت و جایگاه زنان در فرهنگ سازی اسلامی توجه به ضرورت و اهمیت موضوع حوزه با نوان دو چندان میشود.