ساختار تشکیلات حوزه علمیه

شاخصساختار تشکیلات حوزه علمیه
مقالات

ساختار تشکیلات حوزه علمیه

ساختار تشکیلات حوزه علمیه بر چه مبنایی است

ساختار تشکیلات حوزه علمیه بر چه مبنایی است؟ هیچ نهاد و سازمانی بی هدف تأسیس نمی‌شود پس قطعاً نهاد ریشه‌داری مثل حوزه علمیه اهداف معین با دامنه بین المللی دارد. تحقق بخشیدن به این اهداف از رسالت‌‌های انبیاء الهی بوده و علماء دین و حوزه‌‌های علمیه به آن را میراث خود می‌دانند. ساختار تشکیلات حوزه علمیه بر اساس اصول دینی و فقهی بنا شده است. حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز آموزشی و تربیتی برای مجتهدان و دانشجویان علوم اسلامی فعالیت می‌کنند.

این مراکز تحت نظارت و رهبری مراجع تقلید دینی قرار دارند. برای دستیابی به فرهنگی پیشرو، پویا و غنی مبتنی بر ارزش‌های دینی، تاریخی و ملی و نیز ارزش‌ها و آرمان‌های زیربنایی جامعه به مدیرانی فرهیخته و توانمند در این حوزه نیاز است که در گام نخست به ابعاد، ماهیت و متغیرهای محیطی وقوف داشته و در گام بعد بر حوزه دانش مدیریت و اصول و تکنیک‌های آن اشراف داشته باشند.

ساختار حوزه علمیه شامل اساتید، حکمای دینی، مجوزین، روایات‌پژوهان و متخصصین دینی است که از امام علی و امامان بی‌عیب و نقص متبعیت می‌کنند. این مراکز به منظور ترویج و گسترش علوم دینی و ارائه آموزش‌های مرتبط با اصول و مبانی اسلامی فعالیت می‌کنند. نظام آموزشی حوزه‌های علميه خواهران با حفظ اصول اساسی متناسب با ويژگی‌های اختصاصی بانوان و نيازهای جامعه طراحی شده است. برای مطالعه بیشتر به مقالات چهار نیاز اساسی در حوزه علمیه و رسالت جهانی و حوزه علمیه مراجعه فرمایید.

رسالت ها و کارکردهای حوزه برای جامعه

 

ساختار تشکیلات حوزه علمیه
ساختار تشکیلات حوزه علمیه

 

رسالت‌ها و کارکردهای حوزه علمیه در جامعه عبارتند از ترویج درک صحیح از دین، انتشار تعالیم دینی دقیق، اصلاح اشتباهات دینی و اجرای قوانین دینی. این سازمان با استفاده از برنامه‌ریزی استراتژیک و ساختار سازمانی مناسب، به اهداف خود دست می‌یابد. رهبران دینی نقش مهمی در هدایت این سازمان و حفظ تعالیم سنتی مبتنی بر فقه شیعه دارند. مکتب اسلام مبتنی بر سه اصل مبدأ، معاد و رهبری الهی برای همه ابعاد مادی و معنوی بشر به مقتضای جامعیت و در هر عصری به مقتضای خاتمیت و جاودانگی آن، برنامه و دستورالعمل دارد.

رهبری الهی به عنوان موهبتی الهی و پیوند دهنده دو اصل دیگر، هیچ‌گاه از انسان دریغ نشده است؛ روحانیت به عنوان جریان تداوم بخش رهبری الهی و نظام اسلامی به عنوان یکی از لوازم حیات اجتماعی، دو نهاد اسلامی دیرپا و متلائم هستند. حوزه‌ علمیه‌ کانون و قلب اندیشه و تفکر شیعی است که در سده‌ گذشته با هجوم و فشاری که از ناحیه‌ دنیای مدرن به کشورهای اسلامی و جامعه‌ ما وارد شده ‌بود، در محدوده‌ خاصی عمل ‌می‌کرد و با مدیریت و رهبری مرجعیت شیعه در یک سطح خاصی توانست از سنگر دیانت حفاظت ‌کند.

اهداف حوزه علمیه

هدف اصلی حوزه علمیه، به عنوان یک نهاد دینی و آموزشی در جامعه شیعی، ترویج و آموزش اصول و مبانی دین اسلام، به ویژه اسلام شیعی، به افراد می‌باشد. این حوزه‌ها براساس تدریس و پژوهش در حوزه های مختلف شامل علوم قرآنی، حدیث، فقه، اصول، فلسفه و کلام اسلامی و غیره فعالیت می‌کنند. هدف حوزه علمیه علاوه بر ترویج دین، تربیت علما و روحانیون متخصص و متعهد نیز می‌باشد. این حوزه‌ها نیز سعی دارند تا با برگزاری کلاس‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها، ارتباط میان علما و دانشجویان را تقویت کنند و به ترویج فرهنگ و ارزش‌های دینی و اجتماعی در جامعه کمک کنند.

شیوه‌های گزینش طلاب و نحوه تدریس

 

ساختار تشکیلات حوزه علمیه
ساختار تشکیلات حوزه علمیه

 

اولین قدمی که روحانیت باید برای حفظ حریم دیانت بردارد و در این کار، هیچ تردید و ضعف به خود راه ندهد، عبارت است از محدودکردن لباس مقدس روحانیت و اختصاص دادن آن به افرادی لایق و واقعا روحانی…من افراد زیادی را می‎شناسم که بدون هیچ‎گونه لیاقت علمی و اخلاقی به منبر می روند. در مدارس دینی روش آموزش سنتی و متفاوتی نسبت به مدارس و دانشگاه‌های عادی وجود دارد.

در این مدارس دانشجویان اساتید خود را انتخاب کرده و به صورت گروه‌های کوچک یا فردی به کلاس‌ها می‌روند. آموزش در مساجد، اتاق‌ها یا سرداب‌ها انجام می‌شود. تحصیل در حوزه‌ها به سه مرحله تقسیم می‌شود: مقدماتی، دانش موضوعی و تحقیق خارجی. برنامه ‌زمانی ثابتی برای کلاس‌ها و آزمون‌ها وجود ندارد. به جای آن، دانشجویان بر اساس بحث‌ها، تدریس‌ها و نوشته‌هایشان ارزیابی می‌شوند. تحصیل در همه مدارس دینی و حوزوی رایگان بوده است. در گذشته، افرادی که مرحله تحصیل در مکتب‌خانه را به پایان می‌رساندند و نزد روحانی محل و مکتب‌خانه، دوره‌های آموزش مقدماتی را پشت سر می‌گذاشتند، با مراجعه به مراکز درسی و علمی و در میان گذاشتن با متولی مدرسه و حوزه، وارد حوزه علمیه می‌شدند.

برای ورود طلاب به مدرسه و مراکز آموزشی، شرایط گزینش خاص وجود نداشت؛ تنها هنگام ورود به مدرسه، یک امتحان ساده، آن هم برای آشنایی با سابقه تحصیلی فرد از او گرفته می‌شد و طلاب برای ورود به جلسه درس هم هیچ محدودیتی نداشتند. اما در حوزه‌های علمیه امروز، این امر تا حدی قانونمند تر و دقیق تر از گذشته انجام می‌شود.

سبک و محتوای آموزش های حوزوی

حوزه غنی ترین و با سابقه ترین دانشگاه سرزمین های اسلامی است . هر چند مکان آن از مدینه تا نجف، سامرا، قم، اصفهان، مشهد و . . . در تغییر بوده، ولی این محفل علمی همیشه پویا بوده و به رشد و بالندگی و تکامل خویش ادامه داده است . آموزش‌های حوزه‌های علمیه بر پایهٔ تعالیم دینی امامان و رهبران معظم اسلامی استوار است. این حوزه‌ها هدف اصلی خود را در ترویج و توسعهٔ علوم دینی و ارائهٔ آموزش‌های مرتبط با آن دارند. آموزش‌های حوزوی عموماً شامل مطالعهٔ قرآن، حدیث، فقه، عقاید، فلسفهٔ اسلامی، علوم کلام، تفسیر، اخلاق و سایر رشته‌های مرتبط است. در حوزه‌ها، دانشجویان به صورت سلسله‌مراتبی و در قالب دروسی که توسط اساتید متخصص ارائه می‌شود، آموزش می‌بینند.

حوزه های علمیه از بدو پیدایش بر دو رکن «استادمحوری» و «متن محوری» استوار بوده است. استادمحوری بدین معناست که یک استاد، افراد طالب علم را به حوزه های علمیه جذب می نمود و دروس مقدماتی را به آنان می‌آموخت. در برخی موارد نیز مشاهده می‌شد که استاد و شاگرد به مرحله پایانی دروس حوزه رسیده اند.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه