حکم شرعی کاشت ناخن
28 بهمن 1401 1401-11-28 23:07حکم شرعی کاشت ناخن
حکم شرعی کاشت ناخن
حکم شرعی کاشت ناخن | نظر 5 مرجع تقلید
در این مقاله به بررسی حکم شرعی کاشت ناخن | نظر 5 مرجع تقلید میپردازیم.
میل ذاتی انسان به زیبایی موجب میشود تا برای رسیدن به کمال زیبایی دست به هر اقدام عجیبی بزند. کاشت ناخن برای زیبایی بیشتر ناخنها است که امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده است و افراد دلایل خاص خود برای کاشت ناخن مانند عدم زیبایی ناخنها و یا شکننده بودن آنها دارند. مثلا در گذشته برای زیبایی ناخنها از لاک و ناخن مصنوعی استفاده میشد و یا برای زیبایی چشمها فقط مواد آرایشی کاربرد داشت.
اما امروزه با پیشرفت ابزار و روشهای آرایشی، کاشت ناخن و مژه رواج بسیاری در میان خانمها پیدا کرده است. تکنیکهای جدید آرایشی دارای ویژگیهایی هستند که به سادگی از بین نمیروند. بنابراین با انجام کارهایی مانند کاشت ناخن یا مژه برای اموری همچون نماز، غسل یا وضو نیاز به دانستن احکام شرعی و استفتاء از مراجع تقلید میباشد.
تحصیل در دنیا برای همه یک ارزش است، هر اطلاعی که کسب کنیم مفید و موثر است، اما برخی علوم مؤثرتر هستند و کسب برخی علوم مانند علوم دینی هم برای دنیا و هم آخرت مفیدند، زیرا باعث آگاهی بیشتر میشود و مسیر تربیت، خودشناسی، خودآگاهی و حتی مسیر تربیت خانواده و اطرافیان را فراهم میکند. در تحصیل علوم دینی در حوزههای علمیه چند هدف مقدس وجود دارد از جمله آگاهی از دین و کسب علوم دینی است.
چنانچه یکی از صفات شیعیان از منظر امام صادق علیهالسلام تفقه و آگاهی از دین است و اگر بخواهیم دین خود را حفظ کنیم یکی از راهها تحصیل در حوزههای علمیه است. دختران و پسران ما در حوزههای علمیه به تحصیل علوم دینی مشغول میشوند، تا تربیت شوند، به خودسازی و تزکیه نفس یعنی پاک کردن دل از بدیها و آلودگیها و آراستن جسم و روح به خوبیها برسند.
تربیت طلاب عالم مهم ترین رسالت حوزههای علمیه بوده، تدوین برنامهای منسجم، مهارت بخش وعملگرا به منظور تربیت طلاب کارآمد، جزء مطالبات جدی مدارس علمیه از جمله مجتمع علوم اسلامی کوثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات حوزه علمیه خواهران چه رشته هایی دارد و الگو گیری زن مسلمان از حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنشگری فرهنگی و رسانه ای مراجعه فرمایید.
آیا کاشت ناخن مانع وضو و غسل است؟

هنگام غسل و وضو باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است ایراد دارد مگر در صورتی که ضرورت داشته باشد و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد. در هر حال اگر مانعی ایجاد شد که رفع آن مشکل یا غیر ممکن باشد انجام وضو یا غسل با همان مانع صحیح است.
برخی فقها ایجاد مانع در اعضای وضو و غسل که موجب تبدیل شدن وظیفه به وضو و غسل جبیرهاى شود را اگر در غیر وقت نماز باشد جایز دانستهاند. برخی از علما در صورت غیر قابل برداشت بودن ناخن و مژه احکامی را بیان کردهاند که باید نظر مرجع تقلید خود را به طور کامل بررسی کنید تا هیچ تردیدی در انجام وضو یا غسل و نماز باقی نماند. متاسفانه برخی از افراد با ساده انگاشتن مسائل این برداشت را از حکم مراجع دارند که چون برداشتن ناخنها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند پس جایز است با کاشت ناخن و مژه، وضو، غسل و نماز را انجام داد اما این افراد با تحلیل غلط از احکام الهی، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را نیز فراهم میکنند.
حکم شرعی کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید

(آقایان خامنه ای/وحید خراسانی/ نوری همدانی/مکارم شیرازی/شبیری زنجانی)
حضرت آیتالله خامنهای
کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است. در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیرقابل تحمل دارد باید وضو جبیرهای بگیرد.
پس کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است بنابراین وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده میشود. نه اینکه روی جبیره شسته شود.
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مکارم شیرازی درخصوص حکم شرعی کاشت ناخن میگوید در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد نباید انجام دهند و اگر ضرورتی دارد و امکان جداسازی ناخنهای مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیرهای بگیرند.
آیتالله شبیری زنجانی
کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد جائز نیست و اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیرهای نیز بگیرد. چنین ناخنی زینت محسوب نمیشود و موکول به نظر عرف است.
آیتالله وحید خراسانی
اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب سختی است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیرهای گرفته و هم تیمم کند. همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب چنین ناخنی زینب محسوب میشود.
آیتالله نوری همدانی
اگر ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد و در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو و غسل جبیرهای انجام داده و هم تیمم کند. البته کاشتن ناخن مصنوعی بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است و چنین ناخنی زینت محسوب نمی شود.
در آمد حاصل از کاشت ناخن چه حکمی دارد؟
کاشت ناخن در صورتی که برای وضو و غسل نتوان آن را برداشت اشکال دارد. بیشتر فقها کسب درآمد از این طریق را حرام نمیدانند ولی برخی مراجع به این دلیل که این کار منجر به ایجاد مانعی برای وضو و غسل میشود کسب در آمد از این راه را جایز ندانستهاند.