تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی

آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟
مقالات

تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی

آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟

در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟انسان همیشه در حال رشد است و از کودکی فرایند رشد تدریجی خود را آغاز می‌کند و در جامعه نیز به این رشد ادامه می‌‎دهد. این ویژگی انسان است که به صورت تاریخی در حال تکامل است و هر قشر و گروهی اگر بخواهد تحول و دگرگونی را انکار کند از بین می‌رود.

حتی ادیان هم به اقتضائات زمان خودشان متحول می‌شوند پس ما برای تحول خواهی در حوزه دلیل لازم نداریم بلکه تحول نخواستن نیاز به دلیل دارد. اسلام خود را متولی و مسئول تربیت انسان در عرصه اجتماعی و حکومتی می‌داند. انسانی که همه چیزش تغییر کرده است باید با همان نسخه سابق به دوای درد او پرداخت. یکی از مشکلات جامعه کنونی ما این است که خانواده نمی‌تواند بچه را تربیت کند زیرا سرعت تحولات و تغییرات بسیار بالاست!

در این فضا وقتی حوزه علمیه می‌گوید من می‌خواهم این انسان را هدایت کنم، طبیعی است که هدایت این انسان اقتضائات خود را دارد. واحد فرهنگی مجتمع کوثر یکی از واحدهای فعال این مجموعه است که وظیفه تبلیغ، مشاوره، برگزاری دوره‌های حفظ و تثبیت قرآن، اقدامات فرهنگی در طرح‌های ترویج جمعیت و سلامت خانواده، برگزاری دوره‌های مجازی، برگزاری نشست‌های فرهنگی و سایر اقدامات فرهنگی را به عهده دارد.

از دیگر وظایف واحد فرهنگی می‌توان به برنامه ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی در جهت بالا بردن سطح دانش طلاب و شناساندن روش‌های نوین تبلیغی و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی، سیاسی است.

علوم حوزوی را به صورتی کاربردی در زندگی روزمره پیاده کنید

نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی به تقویت فهم دینی نیاز دارد و فهم دینی را می‌توان از علوم حوزوی کسب کرد. زیرا این علوم از قرآن و سخنان گوهربار معصومین (ع) گرفته شده است و می‌تواند موجب افزایش آگاهی و محکم شدن اعتقادات و یافتن راهی درست برای داشتن یک زندگی با سبک اسلامی باشد. حوزه‌های علمیه ستون مسائل دینی محسوب شده و باید مسائل صحیح را از آیات و روایات استخراج و تبیین نموده و در اختیار مردم قرار دهند تا بتوانند آنها را در زندگی روزمره خود اجرا کنند.

یکی از وظایف حوزه در جامعه شناساندن سبک زندگی اسلامی است. طلبه باید در رفتار اجتماعی، مقررات اخلاقی را رعایت و هر رفتاری را که ناشایست و ناپسند تلقی شده و یا او را در معرض تهمت قرار داده و مانع از انجام بهتر رسالت طلبگی می‌شود، ترک کند چرا که طلبه موظف به تقویت باورهای دینی دیگران بوده پس خود نباید عامل تضعیف این باورها باشد.

لذا پر فضیلت تر و پربرکت تر از طلبگی در عالم وجود ندارد زیرا در آن رضایت خدا و اهل بیت (ع) با کسب معارف اسلامی و نشر آن قرار دارد. برای مطالعه بیشتر به مقالات ارتباط احکام اسلامی با مدرن شدن جوامع و ضرورت حوزه علمیه خواهران مراجعه کنید.

حوزه‌ علمیه در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است

 

آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟
آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟

 

حوزه‌های علمیه به عنوان بازویی توانمند در راستای اجرای آموزه‌های اخلاقی و دینی در سطح جامعه مؤثر هستند در نتیجه می‌توان گفت نقش تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مقایسه با سایر مراکز و سازمان‌ها بسیار بالاست.

خواهران طلبه به عنوان مُبَلغ با حضور مؤثر در جامعه می‌توانند افرادی را که طعمه برنامه‌های مخرب دشمن شده‌اند هدایت کرده و در پیشگیری، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و گسترش دین‌داری در سطح جامعه و در استحکام بنیان خانواده نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

کاربرد روش های نوین آموزشی در فرایند تدریس حوزه

یکی از مسائل بسیار مهم در نظام تعلیم و تربیت مقوله آموزش است و روش‌های تدریس در پیشرفت تحصیلی، ایجاد انگیزه، رضایت، پرورش شخصیت و رشد آنان تأثیر دارد. وظیفه صرفاً انتقال مطالب درسی به نیست، بلکه باید شرایط مطلوب را فراهم کند. شیوه‌های تدریس خوب، می‌تواند تضمین کننده یادگیری باشد و انتخاب روش تدریس یکی از مراحل مهم طراحی آموزشی است.

روش‌های تدریس انقدر مهم است که گروهی از علمای تربیتی تسلط به روش‌های تدریس را حتی مهم‌تر از دانش و اطلاعات علمی مدرس دانسته‌اند. پس مدرس موفق کسی است که با توجه به اهداف آموزشی، موضوع درس و امکانات موجود به‌روزترین روش آموزشی را انتخاب کند، زیرا اگر محتوای آموزشی با بهترین روش‌ها تدریس نشود کار آمد نخواهد بود.

راهکارهایی جهت افزایش نقش باورهای دینی در حوزه

 

آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟
آیا تقویت باورهای دینی با دروس طلبگی امکان پذیر است؟

 

يكي از جنبه هاي اساسي در جوامع مختلف در طول تاريخ باورهاي ديني بوده است. دين يكي از نيازهاي فطري بشر است. هر چند كه دين در جوامع و زمان‌هاي مختلف اشكال متفاوتي داشته، از پرستش جمادات و حيوانات گرفته تا خورشيد و ماه در طول تاريخ وجود دارد. تا دين مسير واقعي خود را پيدا كرده و يگانه پرستي جايگزين همه اديان شده است.

يكي از نكات اساسي در اين مورد رابطه باورهاي ديني با ديگر باورها و ارزش‌ها است. معمولاً در بيشتر جوامع باورهاي ديني به عنوان يك ارزش است و ديگر ارزش‌هاي انساني در سایه باورهاي ديني قرار دارد. عمل به اعتقادات ديني به عنوان عامل بازدارنده بيماري‌هاي رواني خصوصاً افسردگي، توجه تعدادي از روان شناسان و دانشمندان را به خود جلب کرده است. مطالعه منابع اسلامي و نظريات دانشمندان مسلمان نشان می‌دهد که بين التزام عملي به اعتقادات ديني و سلامتي رواني رابطه مثبت وجود دارد.

گویی در چارچوب عمل به آيين مقدس اسلام زندگي انسان طوري پیش می‌رود که عوامل افسردگي زا از محيط زندگي او حذف می‌شود. در یک مطالعه ارتباط بين باورهاي مذهبي، افسردگي و بهبود بعد از يک عمل جراحي را در بين سي نفر زن سالمند بررسی کرده‌اند. دیدند بيماراني که باورهاي مذهبي بيشتري داشتند و اعمال مذهبي را انجام مي‌دادند کمتر از گروه ديگر دچار افسردگي شدند و هنگام ترخيص از بيمارستان هم پياده راه رفته‌اند.

به نظر مي‌رسد که باور داشتن خداوند به عنوان منشأ قدرت و آرامش و انجام دادن فرايض ديني درجه افسردگي را پايين می‌آورد. اعتقادات مذهبي هرچه بيشتر باشد و فرد مقيد به انجام دادن اعمال مذهبي باشد به همان ميزان کمتر به افسردگي دچار می‌شود و اين اعتقادات در صورت بروز مشکل رواني از جمله افسردگي نقش مثبتی در بهبود فرد دارد.

البته منظور از دين داري اعتقاد راسخ به دين در عمل به فرايض آن است وگرنه ممکن است افرادي باشند که ظاهري ديني دارند اما از حقايق دين هيچ اطلاعي ندارند. مطالعات نشان داده که وجود باورهاي مذهبي در پيشگيري از افسردگي و بيماري‌هاي روحي مؤثر است و فقدان چنين باورهايي باعث ايجاد افسردگي مي‌شود.​

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه