چگونگی جذب استاد حوزه
18 مرداد 1402 1402-05-18 13:33چگونگی جذب استاد حوزه
چگونگی جذب استاد حوزه
چگونگی جذب استاد حوزه علمیه خواهران
قطعاً اصلی ترين وظيفه مركز مديريت حوز ه های علميه خواهران تعليم و تربيت خواهران طلبه است. شناسایی افراد مستعد تدریس و سنجش علمی و نظام مند آنان یکی از گام های اساسی در راستای تعالی یک نهاد علمی است. اين امر از طريق بهبود كيفيت آموزش و شيوه های تربيت دانش پژوهان با محوريت و نقش آفرينی اساتيد فاضل و متعهد میسر میشود. حال این سوال مطرح است که چگونگی جذب استاد حوزه علمیه خواهران باید صورت بگیرد. برای جذب، گزينش و به كارگيری اساتيد مجرب و فرهيخته و رتبه بندی اساتيد و بهره گيری صحيح علمی از ايشان و نيز افزايش انگيزه در بين اساتيد و جذب فرهيختگان فاضل و مجرب و ايجاد وحدت رويه و هماهنگي در نحوه ارائه خدمات با توجه به ملاکهای تحصيلی و تجربی و ضرورت هايی كه آمده، آييننامه اساتيد حق التدريس مدارس علميه خواهران تدوين شده است که پس از طی مراحل تصويب برای مدارس و مراکز تحت پوشش لازم الاتباع خواهد بود. در صورت نیاز میتوانید به مقالات ویژگیهای حوزویان کارآمد در جامعه و انگیزه برای ثبت نام بانوان در حوزه برای مطالعه بیشتر مراجعه فرمایید.
شرايط عمومی جذب اساتيد حوزه علمیه
- وفاداری به نظام اسلامي ايران و التزام به ولايت مطلقه فقيه
- اعتقاد به دين مبين اسلام و مذهب اماميه
- داشتن صلاحيت های اخلاقی و اجتماعی و التزام به شئونات حوزوی
- داشتن صلاحيت های علمی و مهارتی جهت تدريس
- داشتن سلامت روحی و روانی و فاقد بيماری های جسمانی مانع تدريس
- تأهل برای برادران با حداقل 28 سال سن
- موفقيت در مصاحبه علمی، مهارتی به تعيين كميسيون امور اساتيد مركز و ساير مراحل گزينش
فرايند جذب اساتيد حوزه علمیه خواهران
- ثبتنام و تشکيل پرونده داوطلب تدريس در مدرسه علميه
- معرفی وی توسط مدرسه به کميسيون امور اساتيد مديريت استانی جهت احراز شرايط جذب و تدريس
- موفقيت در مصاحبه علمی-مهارتی
- تنظيم قرارداد و به کارگيری آزمايشی استاد توسط مدرسه
- ارزشيابی عملکرد استاد در نيمسال تحصيلی و ارائه نتيجه به کميسيون به منظور تصميم گيری جهت جذب نهايی
- تنظيم قرار داد نهايی پس از دريافت نظر مثبت کميسيون مديريت استانی
- اولويتهاي جذب اساتيد در همه مقاطع حوزه علمیه
- تحصيلات حوزوی
- خواهران متقاضی تدريس، در شرايط مساوی
- مدرک علمی بالاتر و سابقه تدريس بيشتر
- داشتن تأليف و تحقيق در مورد موضوع مربوط
- گذراندن دوره های مهارتهای تدريس
اهمیت اخلاق و تقوا در استاد حوزه علمیه
همیشه اساتید بزرگوار نقش برجستهای در شکوفایی استعداد های درخشان شاگردان خود دارند. اگر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به وجود می آید، تحت اشراف استاد خود، حاج آقا سید قلی همدانی بوده است. اگر علامه طباطبایی پا به عرصه علم و دانش می گذارد، به علت وجود پر خیر و برکت مرحوم قاضی بوده است و اگر امام خمینی(ره) از حوزه برخواسته می شود، تحت انفاس قدسیه استادش مرحوم شاه آبادی بوده است. حال ما کجای این داستان هستیم و سهم ما در این قضیه چیست و آیا اساتید ما آنقدر تاثیرگذار هستند که طلبه خود را تحت تاثیر قرار دهند؟
امام صادق(ع) در حدیثی میفرمایند:«أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّهُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» اگر طلبه ای باسواد متوسط، اما درجه تقوای بالا در حوزه علمیه تربیت شود، بهتر از آن طلبه ای است که با سواد باشد اما بی تقوا و اخلاق باشد. حوزههای علمیه باید به طور ویژه روی اخلاق طلاب کار کنند. آنچه دین ما را تضمین می کند این است که طلبه باید تحت تاثیر انفاس قدسیه اساتید خود قرار بگیرد.
بدانید که تمام اساتید و طلاب به اندازه توان خود وظیفه دارند. اگر خروجی حوزه علمیه یک علامه طباطبایی(ره) باشد، ارزشش بیشتر از هزار طلبه بی تقوا است. طلبه باید از ادب و اخلاق و تواضع استاد درس بگیرد. اگر یک طلبه وارد حوزه علمیه شود و شهید مطهری(ره) از آن خارج شود، بهتر از هزاران طلبه ای است که با سواد باشند اما تقوا نداشته باشند. اخلاق و ادب و تواضع اساتید است که باعث میشود طلبه، طلبه شود.
حوزه های علمیه باید طلاب با سواد و انقلابی تربیت کنند
یکی از برنامه های اولویت دار حوزه های علمیه، پرورش و تربیت طلاب مهذب و با سواد است تا در فعالیتهای تبلیغی و اجتماعی اثرگذار باشند. طرح جامع تربیتی حوزه های علمیه شامل مباحث قرآنی و حلقه های معرفتی، تربیتی،اخلاقی و بصیرتی است. ثمره این طرح ایجاد فضای معنوی در مدارس و تربیت طلاب قرآنی،مهذب و انقلابی خواهد بود. اگر طلبه ای بی سواد باشد، هر چقدر بخواهد ظاهر سازی کند، نمیشود و موفق نخواهد شد، اگر جدی درس خواندید همه جا عزت خواهید داشت و همه کس میزبان شما خواهند بود، باید بگردید علاقه خود را پیدا کنید. به چیزی که علاقه داشته باشید هیچ وقت از آن خسته نمیشوید، تفسیر، اخلاق، تاریخ، بیان، کلام و فلسفه و سخنرانی خوب عرصه های مختلفی است که هر کس به هرچه علاقه دارد باید پیگیر آن شود، اما اول باید متون اصلی حوزه را بخواند و زیر بنای علمی خود را تقویت کند و سپس به دنبال علاقه خود برود.
اهمیت تفکر خلاق در مسیر رشد یاددهی و یادگیری
برای کارآمدی نظام آموزشی حوزوی، باید ارتقا از جنبه های مختلف مدنظر باشند. در نتیجه، توزان ارتقاء در «روش ها و مهارت های یاددهی»، «روش ها و مهارت های یادگیری» و غیره، در کنار هم لازم است. وقتی به نظام آموزشی حوزوی نگاه میکنیم، افراد و نقشهای مختلفی می بایست ارتقا یابند تا نظام تعلیم و تربیت حوزه رشد یابد، اما در این رویداد بر دو بال «استاد و طلبه»؛ یعنی بال «تدریس و تحصیل» و بال «یاددهی و یادگیری» تمرکز شده است.
عمق واژه معلم، معنایی از پرورش دادن در کنار علم دارد. اگر اساتید آگاهانه، متخصصانه، عالمانه و محترمانه موج و یا جریانی ایجاد کنند و به عنوان یک معلم پرورش دهنده، مطالبه منطقی داشته باشند؛ این موج میتواند باعث تغییر رویه و یا تغییر سیاست و برنامه ریزی مسئولان بالادستی در جهت تحقق مطالبه اساتید شود. اگر میخواهیم طلاب به عنوان کنشگران عالی در آینده کشور باشند، باید ضمن الگوگیری از روش های مطلوب در میراث حوزه و متقدمان، به بحث های روشی و مهارتی نوین در حال حاضر مجهز شده و در ضمن آن، آینده نگرانه الگوهایی را برای تدریس و تحصیل، برای یاددهی و یادگیری طراحی کنیم.