سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه

سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران
مقالات

سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه

سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران

تحصیلات حوزوی به چهار سطح مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام از این سطوح در رشته های مختلف حوزه دارای درس‌های متفاوتی هستند. در این مقاله سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران را مطرح کرده و به آنها پاسخ می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات سبک زندگی اسلامی در حوزه و نقش حوزه علمیه در کاهش فساد در جامعه را مطالعه کنید.

نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران چه ویژگی‌هایی دارد؟

نظام آموزشی حوزه‌های علميه خواهران هماهنگ با ويژگيهای اختصاصی بانوان و نيازهای جامعه طراحی شده اصول اساسی حوزه‌های علميه را حفظ کرده است. يكي از ويژگیهای اين نظام، طراحی آن در قالب مقاطع تحصيلی چهارگانه زیر است که دانش‌آموختگان هر مقطع با کسب دانش و توانایی‌های مورد انتظار می‌توانند وظایف و مسئولیت‌های محوله را عهده‌دار شوند.

مقاطع تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران عبارت است از:

مقطع اول: دوره عمومي (كارشناسی)، مقطع دوم: دوره عالي (كارشناسی ارشد)، مقطع سوم: دوره تخصصّی (دكترا)، مقطع چهارم: دوره فوق تخصّص- اجتهاد (فوق دكترا)

هدف اصلی حوزه های علمیه خواهران چیست؟

سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران
سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران

هدف اصلی حوزه های خواهران رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان است. حوزه علمیه خواهران و هر دستگاه دیگری که شبکه بزرگی از نیروهای انسانی را در اختیار دارد به‌طور طبیعی مدیریتی توزیعی داشته و همه تصمیم‌ها و اقدامات تأثیرگذار آن تنها توسط مدیر و معاونین دستگاهی انجام نمی‌شود، قطعاً بالندگی حوزه و تأمین و رسیدن به اهداف براثر تلاشی است که همکاران ما در استان‌ها انجام می‌دهند. مردم ایران چهره دین را در کشور چهره مشعشع و تأثیرگذاری می‌دانند، نبض دین در ایران می‌زند و نهادهای دین تاکنون به‌خوبی توانسته‌اند مردم را به خود جذب کنند، علاقه مردم به مکان‌هایی از جنس هیئت خوب است و برای اینکه روحانیت بتواند نقش بایسته و محوری خود را در این عرصه ایفا کند باید نسبت به رفتار خود توجه کافی داشته و اگر چالشی در این زمینه است آن را اصلاح کند.

اصلی‌ترین رسالت این است که میزان اعتماد مردم به حوزه‌های علمیه خواهران را ارتقا دهد ما برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود مدرسه‌ها را در اختیار داریم و تعامل مناسب طلاب، مدیران و استادان مدرسه با مردم در این سرمایه اجتماعی تأثیرگذار است، ما نیز در قبال این رفتارها و جایگاه اجتماعی مسئولیم. هدف ما از حوزه‌های علمیه خواهران نباید تنها تربیت مادران و بانوان خوب باشد، اگر هدف ما تنها در همین حد باشد نسبت به هدف حوزه‌های علمیه کوچک‌انگاری شده است، البته یک دانش‌آموخته حوزه علمیه باید فرزند، پدر و مادر خوبی باشد اما هدف ما از حوزه‌های علمیه باید فراتر از این‌ها باشد. حوزه علمیه خواهران باید نقش مرجعیت را در امور مرتبط با زنان و خانواده‌ها ایفا کنند.

حوزه بالنده حوزه‌ای است که از مدرسه بجوشد، در استان موج گسترده استانی پیدا کند و در مرکز مدیریت به یک برنامه جامع کامل فراگیر تبدیل شود، نگاه مدرسه‌محور در برنامه ۵ ساله خود نیز توسعه را مدرسه می‌داند. راه رسیدن به منابع پایدار مدارس تقویت هیئت‌امنای مدارس است، از وظایف مدیران استانی نیز این است که برای تنظیم روابط مدیران و هیئت امنای مدارس تلاش کرده و به کارکنان مدارس احساس امنیت و آرامش بدهند.

آیا مدرک علمی دانش‌آموختگان حوزوی معتبر است؟

بر اساس صریح مصوبات شورای انقلاب فرهنگی تحصیلات حوزوی در نظام سطوح ۱ ۲ ۳ و ۴ تدوین شده و بسیاری از افرادی که تحصیلات دانشگاهی هم دارند معتقد هستند که این معادله بسیار سختگیرانه بوده است. شخصی که با در مدرک دیپلم وارد حوزه می شود بعد از حداقل ۶ سال به او سطح یک داده می‌شود و بعد از حدود چهار سال سطح دو را می گیرد، این در حالی است که او اگر با دیپلم در نظام دانشگاهی ۱۰ سال درس می‌خواند می‌توانست مدارک به مراتب بالاتری را دریافت کند. افتخار حوزویان از قدیم این بوده است که برای آنها مهم همان اطلاعات علمی و کارایی علمی و عملی است.

نظام های دیگر علمی مدارک علمی ما را قبول دارند. جامعه اسلامی با اندیشمندان حوزوی چون مرحوم امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح و افراد دیگر از نزدیک آشناست و به این افراد افتخار می کند. در پایان هر مقطع تحصیلی به دانش آموختگان گرامی، مدرک علمی رسمی اعطا می‌شود. امکان ادامه تحصیل خواهران طلبه در مقاطع بالاتر حوزوی فراهم شده است؛ طبق مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش آموختگان حوزوی با مدارک علمی صادره از مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران می‌­توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی داخل کشور و خارج از کشور شرکت نمایند.

آیا تنوع و تعداد رشته‌های تحصیلی در حوزه علمیه خواهران قابل افزایش است؟

سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران
سوالات رایج در زمینه تحصیل حوزه علمیه خواهران

تمامی حوزه های علمیه با برآورد میزان ظرفیت پذیرش خود، عددی را به صورت سالانه به عنوان تعداد افراد قابل پذیرش در حوزه علمیه برای اطلاع داوطلبان منتشر می کنند. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در خصوص ظرفیت پذیرش حوزه علمیه خواهران بیش از 11000 داوطلب در سطح 2 حوزه علمیه که معادل کارشناسی می باشد، مشغول به تحصیل هستند. در دیگر سطوح حوزه علمیه خواهران که شامل سطح 3 و 4 است به ترتیب بیش از 4000 نفر و 300 نفر به صورت حضوری و نیمه حضوری و غیر حضوری شامل ظرفیت پذیرش حوزه علمیه خواهران بوده و مشغول به تحصیل می باشند. البته افراد شاغل به تحصیل در مقطع دکتری به صورت صرفا حضوری به تحصیل خود ادامه خواهند داد.

داوطلبان با توجه به میزان ظرفیت پذیرش حوزه علمیه در سراسر کشور باید برای تکمیل ثبت نام حوزه علمیه خواهران اقدام کنند. مقاطع تحصیلی در حوزه علمیه به چهار سطح مختلف تقسیم می ‌شوند. سطح یک معادل فوق دیپلم در تحصیلات دانشگاهی است. سطح دو حوزه معادل لیسانس در تحصیلات دانشگاهی است. سطح سه معادل اخذ مدرک فوق لیسانس است. مدرک سطح چهار حوزه، معادل با مدرک دانشگاهی دکترا است. این سطح بالاترین مقطع علمی تحصیلات حوزوی است.

لیست رشته‌ های حوزه علمیه برای خواهران و برادران متفاوت است و خواهران و برادران متناسب با رشته‌های موجود می توانند در حوزه به تحصیل بپردازند. در هر سطح مختلف رشته ‌های متفاوتی وجود دارد که داوطلبان می ‌توانند با توجه به پیشینه علمی و علایقشان در این رشته ‌ها به تحصیل مشغول شوند. برخی از رشته‌ های کارشناسی ارشد حوزه‌ علمیه، با رشته ‌های دانشگاهی یکسان است و فارغ ‌التحصیلان این رشته‌ ها می‌ توانند در شغل ‌های غیر حوزوی مشغول به کار شوند.​

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه