آیات زندگی تفسیر بصورت کاربردی برای زیست قرآنی سال تحصیلی۱۴۰۲_۱۴۰۳
18 آبان 1402 1402-10-11 12:25آیات زندگی تفسیر بصورت کاربردی برای زیست قرآنی سال تحصیلی۱۴۰۲_۱۴۰۳
آیات زندگی تفسیر بصورت کاربردی برای زیست قرآنی سال تحصیلی۱۴۰۲_۱۴۰۳
زندگی تفسیر بصورت کاربردی برای زیست قرآنی سال تحصیلی۱۴۰۲_۱۴۰۳
آیات زندگی تفسیر بصورت کاربردی برای زیست قرآنی
سخنران : حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر غضنفری
چهارشنبه 1402/07/12
من به تبع پیامبرهستم،بهشت هم برای متقین است و برای بقیه به تبع متقین است. (الذین ینفقون فی السراء و الضراء والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و اله یحب المحسنین) آیات 134 تا 136 سوره آل عمران
صدقات واجبه باید علنی پرداخت شود و صدقات مستحبی مخفیانه پرداخت گردد. فرو بردن خشم تقوی را نصیب انسان میکند و متقین از مومنین بالاتر است اگر نتوانست خشم فرو برد عذر خواهی کند و از دل طرف در بیاورد.
از پیامبر اکرم صلیالله علیهوآله کسی که مومن را محزون کند تمام دنیا را در اختیار او بگذارد این اموال کفاره گناهانش نمیشود و به خاطر کفارهای که به او داده مژده به او نمیدهند.
اگر میخواهیی ببخشت باید ببخشی.متقین کسانی هستند که اگر خطا کردند استغفار میکنند مانند حضرت آدم و حضرت یوسف بضع عددی است از ده کمتر در روایت 7 سال امده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید همه انبیاء در زندگیشان خطایی بود که در زندگی من نیست . برای استغفار سحر بیدار شویم ولو اینکه نماز نخوانیم استغفار کنیم و در گناه اصرار نکنیم و تکرار نکنیم زیرا گناه در روح رسوخ میکند و گناهی که در روح رسوخ نکند خدا بخشیده است،اما اگر در روح رسوخ کند در قبر و قیامت میرود.
زن و شوهر تا غروب فرصت دارند قهر باشند بعد آن اگر انسان با قهر بخوابد تا صبح پیامبر فرمود مبغوض خداست.
کوتاه آمدن برای نجات است. اگر کسی این پنج کار را بکند جزو متقین است و ایشان در دنیا از مکافات در عقبی از مجازات در امان است. بهشت طول و عرض فراوان برای متقین است.
چهارشنبه 1402/07/19
آيه 154 سوره آلعمران اين آيه در مورد شكست سنگين مسلمانان در جنگ احد است و شهادت حضرت حمزه ميباشد.
پيامبر اكرم صليالله عليهوآله با مردم مشورت كردند كه از شهر خارج شويم يا بمانيم و آنها به پيامبرگفتند با اكثريت آرا كه برديم به استقبال دشمنان
عبدالله ابن شكول در حال رفتن با 300 نفر پيامبر را رها كردند چون عقيده داشتند شكست ميخورند.
كل جنگهاي پيامبر اكرم در اطراف مدينه بود و آنها تجاوز ميكردند نه پيامبر بلكه ايشان براي دفاع اقدام ميفرمودند. پاسخ به كساني كه ميگفتند اسلام با شمشير و پيامبر اكرم با جنگ ،اسلام را گسترش داد.
به دليل ترديد مسلمانان و ترك كردن پيامبر،مشركان بر مسلمانان پيروز شدند به دليل كشته شدن افراد زيادي در مدينه و 70 نفر از بزرگان كه عدهاي در بقيع و عدهاي در كوه حر هستند. خداوند ميفرمايد پيامبر به مردم بگو: اگر قرار بود كشته شوند حتي اگر در خانه هم بودند كشته ميشوند.
بيشتر مسائل قضا و مقدرات است و فقط اختيار ما در مسائل مربوط به بهشت و جهنم است نه اينكه اختيار تام داشته باشيم.
پيامبر صلياللهعلیهوآله فرمودند اگر من و جمیع ملائک جمع شویم تا کسی با کسی ازدواج نکند نمیشود چون ازدواج از امور مهم است و فقط قضا و قدر الهی است و اختیار در آن نقشی ندارد.
در ادامه آیه میفرماید:خدا میخواهد امتحانتان کند و قلبتان را آشکار کند (ظن در قلب)
اول ظن جاهلیت به خدا داشته و مردم اینکه میگفتند اگر در خانه بودیم کشته نمیشدیم. و خلوص قلبی شما را آزمایش کند البته من میدانم در سینه هاش چیست..
آیه (159 سوره آلعمران )در ارتباط با شکست در جنگ احد است. در اصول امری به نام امر عقیب توهم منع داریم ،این امر دلالت بر وجوب نمیکند بلکه حداکثر دلالت بر جواز میکند.
عبور از صلح حدبییه،پیامبراکرم به حج تمتع رفت.پیامبر شرایط را تغییر داد تا عمرهشان را انجام دهند.
توکل یعنی تکیه کردن برای رسیدن به هدف با حرکت
توکوا یعنی تکیه کردن بدون حرکت.
خداوند در آیه میفرماید: 1- نعمتها از جانب خداست و پیامبر نرم بود و خشن نبود و خشونت باعث دور شدن دیگران میشود و در تبلیغ دین نباید خشن بود.
مدارا از درایت است یعنی با تعقل بسازیم نه با پذیرش ظلم (با پنبه سر ببریم. وظیفه انبیاء درباره کج رویها بخشش و طلب استغفار و مشورت با آنان در امور. امر بعد از توهم منع دلالت بر وجوب ندارد.
مشورت برای پاکی نفوس خوب است و الفت ایجاد میکند، خیر اندیش و بد اندیش را از هم مشخص میکند و.همدلی کردن را در جامعه گسترش میدهد. تصمیم که گرفتید با توکل بر خدا پیش روید و استحکام در کار داشته باشید.
چهارشنبه : 1402/08/03
(ان کان کل شیء بقضاء و قدر فالحزن و لهذا : اگر همه چیز به قضا و قدر الهی است پس دیگر چرا غصه میخوریم.)
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: با هر قطره باران که در زمین میریزد با هر کدام ملکی است که بداند کجا بیفتد وقتی این نظم در عالم است آیا ممکن است خداوند بندهاش را فراموش کند..
آیه ( 179-169) سوره آلعمران(ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل اله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون..) خطاب به پیامبر است،گمان نکن کسانی که در راه خدا کشته شدند امواتند بلکه زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی میخورند.
موت=مردن
فوت=وفای به عهد
در سبب نزول هم جنگ بدر هم جنگ احد هم جنگ بئرمئونه(چاه مئونه) روح در یک کالبد جسمانی وجود دارد،اصل روح است. دو دیدگاه بین فلاسفه اشراق و مشاء است هر وقت خدا جسم را خلق میکند روح را هم خلق میکند.
فلاسفه اشراق:ارواح از قبل آفریده شده وقتی جسم خلق میشود. (عند ربهم: نزد خدا در مقامی قرار گرفتهاند که جز خدا نفخ وضررشان را نمیتواند به آنها بدهد یا صبح و شام به آنها روزی میرسد(برزخ است چون بهشت و جهنم صبح و شام ندارد حالت ایستا است و فردایی ندارد.) .
در بهشت زمان ایستا است وهمه آن و حال است و زمان ندارد.خورشید حرکت می کند نسبت به کل کهکشان و ثابت است نسبت به منظومه سوره یاسین (والشمس تجری لمستقرهایستبشرون بالذین لم یلحقوبهم من خلفهم الا خوف علیهم ولا هم یحزنون: این ایه معلوم است در مورد برزخ باشد)
مومنان در برزخ در وادی السلام هستند،اموات همه در فضای وادی السلام هستند ونجف میروند کمی با خود خلوت کنید و با امواتتان صحبت کنید.به مومنان میگویند غصه بازماندگانتان را نخورید بسپارید به خدا کارشان حل میشود.
اگر کسی با شما برخورد کرد چیزی نگویید بسپارید به خدا همه کارهایتان را بسپارید به خدا نفرین نکنید بلکه دعایشان کنید مثبت بیاندیشید.
(الهم اغفرلنا و لا تجعل فی قلوبنا غله للذین آمنوا: خدایا ناراحتی و کدورت در قلبم نسبت به مومنان قرار نده)
در سال دوم هجرت یعنی 15 سال بعثت نماز وارد شد،قبل از آن معنی واژه نماز به معنی دعا است.
الا خوف علیهم:برخی مفسران گفتهاند یعنی خداوند گناهانشان را میبخشد.
رحمان:یعنی خداوند همه را میبخشند خطاهای گذشته را و گناهان گذشته را با استغفار و تکرار نکردن پاک کنیم.
(به نعمه و فضل): چیزهایی است در بهشت که خبر نداریم و به فکرمان نمیرسد. عذاب هم همینطور است چون ما تصوری از جهنم نداریم خداوند با چیزهای مکروه مثال میزند.
برخی مفسران نعمه و فضل را میگویند تاکید است. در صورتی که تاکید مستلزم تکرار است پس تاکید نیست و تنویع است چون لفظ وجود ندارد خداوند مجبور شده دوباره تکرار کند با همان واژه ها پس تکرار لفظی است تکرا معنایی نیست.
قهرمان در عربی به معنی کلفت میباشد المراه ریحانه و لیس بقهرمانه: زن گل است و کلفت نیست.
(ولا یحسبن الذین کفروا فیه لا نفسهم انما نملی لهم لیزدادوا کفرا:گمان نکن کسانی که حق را پوشانده اند فرصتی که خدا به آنها داده است به نفعشان است بلکه ما مهلتشان میدهیم و عمر زیاد نشانه ایمان انسان نیست بلکه ممکن است مهلتی از جانب خدا باشد ،مسلمانان در زمان حال بسیار باارزش تر از اصحاب پیامبرند.
نعمتهایی که داده میشود علتش به خاطر کارهایی که خودشان میکنند که خداوند میخواهد جبران کند. اگر ادیسون برق را اختراع کرده به خاطر خدا بوده حتما جبران میکند.
چهارشنبه : 1402/08/10
تفسير آيه 179 سوره آلعمران
خداوند مومنان را آنطور كه هستند رها نميكند خداوند شما را مطلع بر غيب نميكند ،ايمان به خدا ورسول بياوريد و در كنارش تقوي داشته باشيد. تقوي كار نكردن است يعني پرهيز بعضي كارها را نكنيد مانند روزه كه كار نكردن است.
سبب نزول: مشركان به امام علي (ع) گفتند اگر پيغمبر راستگو است بگوييد چه كسي تا آخر عمرش بر ايمانش باقي ميماند اين آيه نازل شد.
اگر انسانها از باطن يكديگر با خبر شوند هيچ كس با هيچ كس زندگي نميكند. امام صادق (ع) ميفرمايند خداوند بر تن هركسي 40 جبه پوشانده كه كسي از ديگري باخبر نباشد.
حديث قدسي: اگر قرار بود گناه نكنيد نسلتان را منقرض ميكردم و موجوداتس ميآفريدم كه گناه كنند تقربي كه گناه ايجاد ميكند ثواب ايجاد نميكند. به موسي گفتند اينهمه فرعون گفت ببخش چرا نبخشيدي وحي نازل شد موسي ميداني چرا نبخشيدي چون بنده تو نبود من او را نبخشدم چون يك بار نگفت خدا.
آيه ميفرمايد ما به شما دانشي نميدهيم كه از نهان مردم باخبر شويد چرا كه اگر اينگونه شود حيات اجتماعي شما از بين ميرود. 24 يا 25 پيامبر در قرآنر نام برده شدهاند.12400 پيامبر معلوم است اين آيه نشان ميدهد كه انبياء الهي تنها آنهايي نيستند كه شما خبر داريد ،پس رسولان خيلي زيادند ما قسمتي از آنها را انتخاب و معرفي نموديم.
آيه 180 سوره آلعمران(ولا يحسبن الذين يبخلون بما آتاهم اللذين من فضله) كساني كه بخل ميورزند به آنچه كه خدا به آنها داده و خرج نميكنند گمان نميكنند كه برايشان خوب است اين طوق گردن آنها ميشود تا روز قيامت اموالي كه انفاق نكردند. از ظاهر آيه پبداست كه در مورد صدقات است مانند صدقات واجبه چون خمس،زكات،نذورات و نذر كردن كراهت دارد. امام صادق(ع) ميفرمايد چرا چيزي كه بر شما خدا واجب نكرده را واجب ميكنيد اين آيه در مورد انفاق واجب است چون در مورد انفاق مستحب كه جزا ندارد فقير و مسكين چون با هم آورده و معني آنها متفاوت است.
(ابن عباس) اين آيه در خصوص بخل مالي فقط نيست بلكه كسي كه فضايل اهل بيت را ميدانند و بيان نميكنند را نيز شامل ميشود.
آيه 188 سوره آلعمران نيز ميفرمايد گمان نكن كساني شاد ميشوند به آنچه كه آوردند و دوست دارند ستايش شوند.
ابن عباس: مراد يهود است،مطمئن بودند پيامبر آخرالزمان محمد است اما ايمان نياوردند،اما علماي يهود چون نميتوانستند بپذيرند كه منابع ماليشان از دست برودد دين اسلام را نپذيرفتند چون در دين يهود آمده كه بهترين چيز مخصوص خاخام است.
اگر صله رحم با دستور همسر در تضاد بيفتد اولويت يا همسر است.
چهارشنبه 1402/08/17
آيه 190 و191 سوره آلعمران (الذين يذكرون الله قياماو قعودا و يتفكرونو…) در مجموع 5 آيه سفارش شده سوره آلعمران در نيمه شب خوانده شود. خلقت آسمانها و زمين،زمين هم جزو سماوات است،اما خداوند جدا ذكر كردهاند چون انسانها با زمين بيشتر الفت دارند. بب يعني اصل هر چيزي،ريشه و مايه و هدف هر چيزي
الباب =در تجويد داريم. ب وقتي مشدد شود سنگين ميشود لذا الباب آمده كه بتوان تلفظ كرد و اولوالالباب= صاحبان ريشهها چه كساني هستند(الذين يذكرون .. وما لظالمين من انصار: كسي كه ستم ميكند ياور ندارد.
(ربنا اننا سمعنا مناديا ينادي: خدايا ما صداي كسي را شنيديم كه گفت ايمان بياوريد و ماهم ايمان آورديم).
خدايا گناهان را ببخش و خطاها را بپوشان.
وتوفنا مع الابرار: اصل اعتقاد است و اعمال زيورهاست در اين آيه اصلاعمل نيامده (نتيجه آيه است)
ايمان اگر نباشد قطعا سعادتي وجود ندارد عمل صالح جبران ايمان را نميكند ولي ايمان جبران عمل صالح را ميكند. وعدهاي كه خدا به پيامبر داد مقام محمود بود كه از خدا ميخواهيم به ما بدهد خدايا تو در وعده هاي تخلف نميكني.
ايمان چيست؟ يعني 1- خدا يكي است. 2- پيامبر منصوب از طرف خداست. 3- قيامتي وجود دارد.
(يا ايها الناس :يعني مردم) . ( يا ايها الذين آمنوا : اي كساني كه ايمان آورديد)
امامت امام علی علیهالسلام سال بعد از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله است،پس وقتی خدا در قرآن زمان پیامبر (ص) میفرماید:یا ایهالذین آمنوا یعنی همه کسانی که زمان پیامبر بودند وفقط به سه اصل اول گفتیم را قبول داشته باشد.
دین را از کسانی بگیرید که ذهنشان باز است،اعتقاد اسلامی از همه آیات و مجموعه روایاتی که از اهل بیت و پیامبر (ص) وارد شده به دست میآید. ما دو در آیات داریم یعنی توبه و الا الذین المرجی مگر کسانی که امید دارند به بهشت بروند. مسکین و مستضعف در قرآن و آیات و روایات در مورد کسانی استفاده میشود که فقر فرهنگی دارند نه فقر مالی . خدا امید امیدواری را نا امید نمیکند. باید دیدمان را باز کنیم و محدود نکنیم به برخی از نگاههای محدود اولوالالباب: الذین یذکرون الله قیاما و قعودا … (قیام و قعود اصطلاح است یعنی تمام حالات زندگی کسانی که ذکر میگویند.1- زبانی. 2- قلبی. 3- ذکر جوارحی: خدا برای چی ما را خلق کرده است.
چشم برای چه خلق شده به نامحرم نگاه کند؟ هر عضوی که در مسیری که خدا آن را خلق کرده استفاده شود آن یاد خداست.
(یتفکرون فی خلق السموات و الارض) : خدا مگر میشود دنیا با مردن من تمام شود؟
تصور ایمان را نباید محدود کنیم و فکر کنیم فقط خودمان به بهشت میرویم و این همه خلایق به جهنم میروند هر 800 سال از سنگ 1 سانتیمتر خاک درست میشود.
برای مسئله ظهور باید ایجاد زمینههای ظهور است که اگر امام ظهور کرد در شان امام زمان باشیم.
امام صادق:عليهالسلام فرمود: پیامبر شبها آبی را بر بالینش مینهادند و مسواکی را مینهادند در دل شب بیدار میشود . این 5 آیه را تلاوت میکرد پس از آن مسواک میزد و وضو میگرفت و مسجد میرفت و نماز میخواند و آنچنان سر به سجده میگذاشت که میگفتند کی سر از سجده بر میدارد. (سجده طولانی اثر دارد) سپس به بستر میرفت قدری میخوابید و سه بار این کار را تکرا ر میکرد.
آیه 195 آلعمران (فاستجاب له ربه انی لا اضیع عمل عامل) ما اجابت کردیم که من خدا هیچ عمل عاملی را از مرد یا زن ضایع و نابود نمیکنم. زنان مدینه نزد ام سلمه آمدند و گفتند همه ثوابها برای مردان است به همسرت بگو پس ما چه کنیم؟ آیه نازل شد نگران نباشید هر کس اندازه خودش
غنی از او صدقه دادن میخواهند اما از فقیر نمیخواهند زن از او نمیخواهند جهاد را و …..
و ان خفتمم الا تقسطوا…..اگر نمیترسید درباره ایتام بد رفتاری میکنید ازدواج کنید.
سبب نزول : وقتی در مورد ایتام آیه نازل شد بعضی گفتند پس وقتی اینقدر سخت است﷼پس اصلا یتیم نگیریم برای بزرگ کردن- عدهای دخترهای یتیم را بزرگ میکردند به خاطر سود و منفعت خودشان، این آیه برای این قسمت دوم نازل شد این آیه بدون سبب نزول معنی آن مشخص نمیشود.
عدل: هرچیزی در جای خودش
قسط: هر چیزی که جای خودش اما کمی با رعایت و ملاحظه حقوق بیشتر است.
مثنی،ثلاث و رباع یعنی دوتا،سهتا،سهتا،چهارتا،چهارتا،چون واو آمده میشود جمع کرد یعنی اگر دوتا گرفت میتواند یک زن دیگر هم بگیرد.
سبب نزول؛ آقایی که زنهای زیادی داشته این آیه جلوی او را بسته است.
سبب نزولی قویتر است که تمام جوانب را در نظر بگیرید و برطرف کند.
اینجا به بحث تعدد زوجات میپردازند. نکته اول یک جامعه متعادل جامعهایی است که دو سوم جمعیت مرد و یک سوم زن باشد که هر دختری بتواند ازدواج کند چون سن ازدواج دختر پایین است و آقایان بالاتر است،پس باید مردها بیشتر باشند این جامعه نرمال است . الان در جمعیت کشورها جمعیت تقریبا نصف است. ما آمار بسیار زیادی از دختران پنجاه ساله داریم که یک معضل است،باید نگاه کند تا ازدواج صورت گیرد والا نسل منقضی می شود. سرد مزاجی خانمها از نظر علمی نسبت به آقایان بیشتر است.
ایام عادت ماهیانه و بیماریهای زنان و زایمان عاملی است در مقابل امیال مرد برای ارتباط زمان ندارد ولی زن زمان دارد. میل جنسی برای آقایان زمان ندارد
ما سه حق داریم:1- حق زن، 2- حق مرد 3- حق جامعه نادیده گرفتن کار مطلوب نیست.
ازدواج موقتی که اسلام آورده بسیار با برنامه است. در جامعه ایران فرهنگ اینطور است که با ازدواج دوم مخالفند و الا قر آن مخالفتی ندارد ، در جوامع دیگر فرهنگ شده که زن به خواستگاری برای همسرش میرود.
ذیل آیه در مورد زن است،زنی که دست به سیاه و سفید نمیزند برای شیردادن ،غذا دادن،نظافت و …. پول میگرفت،این آه قرآن برای اینگونه زنان است و زن کلفت داشته اما در جامعه ما زن تمام کارهای خانه را انجام میداده در واقع در مسئله تعادل است که باید مدنظر آقایان قرار بگیرد.
چهارشنبه 24/ 08/1402
آیه 10 سوره نساء،مسکین و فقیر وقتی کنار هم میآیند معنایشان متفاوت است. اما اگر تنها این واِژه ها بیایند بعدی را هم پوشش میدهد و به معنی هر دو واژه است:
1- کسی که حرف شیطان را گوش کتد شرک است.
2- کسی که عالمانه گناه کند اما فوری توبه کند خداوند میبخشد این در این آیه نیست
3- كسي كه عالمانه گناه ميكند و توبه را گذاشته براي بعدا خدا نميبخشد. بار گناه جاهلانه توبه فوري دارد خدا قطعا ميبخشد.
4- كافر شده و با كفر مرده خدا قطعا نميبخشد.
5- گناه عالمانه،توبه قبل از مرگ: اگر خداوند گفته بود نميبخشم ياس و نااميدي ايجاد ميشد.یندآینددد
اگر بگويد ميبخشمتان خودش تحريض در گناه ميباشد و لذا خداوند ساكت گذارده است تا اميد ايجاد كند و در حالت خوف و رجاء انسان را نگه ميدارد ولذا عنصر نامطلوب ياس و تعريض و غرور واعين از عذاب جهنم را از بين برده است و انسان در تضاد دروني كه نتيجه آن خوب است نگه داشته است.
عدم بيان حكم صريح دسته چهارم كاملا عاقلانه است با توجه به كثرت دستوراتي كه خداوند در مورد رحمت داده است. فرعون 13 بار به موسي گفت موسي 13 بار به موسي گفت ببخش و بخشيد بر اثر بلاهاي مختلفي كه به وجود آمده بود،موسي چرا وقتي فرعون غرق ميشد و گفت موسي ببخش ،نبخشيد بر اثر به عزت و جلالم اگر يك بار به من گفته بودند ببخش ميبخشيدم.
پيامبر صلياللهعليهوآله فرمود اين همه رحمت خدا يكي از رحمتهايش است خداوند( 99)رحمت خود را براي قيامت گذاشته است.
خدايا ما را جهنم ببري شيطان خوشحال ميشود ما را به بهشت ببري كه خوشحال نميشود،خدايا من ميدانم خوشحالي دوستانت را بر خوشحالي دشمنانت ترجيح ميدهي.
آيه(89) سوره يوسف( هل علمتم مافعلتم بيوسف و اخيه اذا انتم جاهلون) آيا دانستي چه بلايي بر سر يوسف و برادرش آورديد؟ برادران يوسف عالمانه گناه كردند خداوند فرمود جاهليد چون گناه كردند و اين آيه اميدوار كننده است.
پيامبر صليالله عليه و آله در يكي از خطبه هاي آخر حياتش فرمود كسي كه يك سال پيش از مرگش توبه كند خداوند ميبخشد . كسي كه يك ماه پيش از مرگش توبه كند خدا ميبخشد،كسي كه يك روز قبل از مرگش توبه كند ميبخشد،كسي كه يك لحظه قبل از مرگ توبه كند ميبخشد،كسي كه در حالي دارد نفس آخر را ميكشد توبه كند خداوند ميبخشد.
چهارشنبه : 1402/09/01
آیه 29 و 30 سوره نساء( یا ایها الذین لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا ان تکون تجاره عن تراض منکم و و…) ای کسانی که ایمان آوردید اموال خود را به باطل نخورید ،(الا) مگر اینکه تجارت عن تراض باشد در این صورت جزو اموال حق است قطعا اینجا استثناء منقطع است.
برخی لفظ تجاره را باتنوین ضمه(نسخه بدلی قرائتی) تلفظ کردند و برخی با تنوین فتحه این اختلاف قرائت ربطی به قرآن ندارد زیرا ابتدا قرآن شفاهی بوده و بعدا آن را نوشتند و بعد از نوشتن آن را چند جور قرائت کردند و شیوههای مختلف اعراب به خاطر خواندنهای مختلف بود.
برداشت از این آیه هرگونه استفاده کردن از مال دیگران بدون رضایت طرفینی جایز نمیباشد اما خوردن هبه و دیه و ارث اشکالی ندارد قرآن میفرماید خوردنیها را میشود خورد طبق (آیه 60 سوره نور) خانه کسی و دوستی وارد میشوی و در حالی که نمیدانی راضی است یا نه ایرادی ندارد بخورید از خوردنیهایش و همچنین اگر مالی پیدا کردید و شرایط را انجام دادی و صاحبش پیدا نشد دیگر ملک خودت میگردد.
تجارت یک معنای اعمی دارد چون دیه،هبه، ارث و شامل ميگردد.
نکته: 1- در فارسی همزه را تلفظ نمیکنیم، در عرب برخی همزه را مستقل میدانند و برخی مستقل نمیدانند آن را همان الف میشمارند.
2- همزه صفت نبر دارد.
3- در فارسی الذین نداریم؛(یعنی ای کسانی که ایمان آوردید درست نیست ای مومنان درست است.)
آیه (32 سوره نساء)(ولا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم …) درخواست نکنید و تمنا نکنید چیزهایی که خدا به عدهایی داده به مردان نصیبی دارند ولی زنان نه. در مورد آنچه كه خدا نصيبي به ديگران داده شما هم ميخواهيد سراغ خدا رويد نه بنده خدا ( واسئلوا…… برخي آن را بدون همزه خواندند زيرا همزه سنگينترين حرف است كه ته حلق است و شيوه درست تلفظ آن اين است كه ناف انسان به عقب برگردد.)
سه سبب نزول براي آيه بيان كردند،عبارت است از
سبب نزول آيه: 1- جمعي از زنان نزد پيامبر(ص) رفتند كه خدا به مردان توجه كرده و به ما نياز ندارد و ام سلمه همسر پيامبر(ص) به ايشان عرضه داشت كه مردها به جنگ ميروند و جهاد ميكنند و ارث مردان دو برابر زنان است.
2- برخي سبب نزول رااين دانستند زماني آيه ارث نازل شد زنان نزد پايمبر(ص) رفتند و گفتند انشالله كه خدا در آخرت به ما پاداش دو برابر ميدهد.
3- برخي ديگر سبب نزول را اين برشمردند زماني آيه ارث نازل شد برخي مردا ن به پيامبر(ص)عرضه داشتند در دنيا دو برابر پاداش داريم در آخرت هم دو برابر انشالله پاداش داريم.
آيه ميگويد كه خداوند بر اساس حكمتش به هر كسي چيزي داده است. و به هركس اندازه خودش تا زندگي را بگذراند و اختلاف را باعث ادامه زندگي ميداند بايد اختلاف باشد اگر همه يك جور بوديم ديگر زندگي نميگذرد. خداوند به هركس استعدادي داده تا امورات دنيا بگذرد.
چشم و همچشمي خوب نيست،اختلافها در دنياست و در آخرت اثري ندارد فقير وغني بودن حال دنياست فقير يك سبحان الله گويد در آخرت برايش نهالي كاشته ميگردد؛ولي غني علاوه برسبحانالله بايد 500 درهم هم صدقه دهد تا در آخرت برايش نهال كاشته گردد. عدالت خدا براي آخرت است نه دنيا . در دنيا ظلم ميشود چون خداوند متعال يك اختيارك به انسان در امورش ميدهد براي گذران زندگي و دنيا ناقصالخلقه است و انسان با اختياركي دارد ظلم ميكند واين اختيارك بهشت و جهنم را درست ميكند..
خداوند متعال بيش از آنچه كه به انسان داده نميخواهد،انسان ديوانه چون عقل ندارد تكليف هم ندارد،پس هر چه عقل بيشتري داسته باشيد تكليف هم بيشتر و هرچه جايگاه اجتماعي بالاتري داشته باشيد تكليف هم بيشتر داريد.
آيه(34 سوره نساء)( الرجال القوامون علي النساء… صالحات و القانتات …)
سبب نزول آيه:» يك خانمي همسرش كتكش زد و با پدرش نزد پيامبر(ص) رفتند كه پيامبر دستور قصاص دادند ولي يك مرتبه بر پيامبر آيه نازل شد كه حالت چهره ايشان دگرگون شد و رنگشان تغيير كرد و فرمودند زدن زن جايز و قصاص ندارد.
نكته: رجال القوامون علي النساء: در هر جامعهايي حتي خانواده كه يك جامعه كوچك است بايد يم مدير داشته باشد و مدير بايد خصوصياتي داشته باشد مرد هم چون قدرت جسمي بالاتري درد و نترستر است و وظيفه انفاق دارد و برتري فكري و اقتصادي دارد و ريكس اقتصادي براي زنان سخت است. پس مدير و رئيس ايشان ميشود زيرا مدير داشتن بهتر از نداشتن مدير است . اگر رهبر ما عادل نباشد باز هم رهبر ظالم بهتر از نداشتن مدير است؛ اما دو تارئيس داشتن موجب هرج و مرج ميگردد؛لذا دو خدا داشتن موجب خلل در ادامه حيات ميگردد.
رئيس حق ندارد خارج از وظايف خود عمل كند و حق تنبيه بدني در حدي كه سرخ و سياه و كبود كند را ندارد و اسلام ديه مقرر كرده اگر صورت سرخ گردد 5/1 مثقال طلا و كبود گردد3 مثقال و سياه گردد 6مثقال ديه بايد بپردازد. ديه صورت دو برابر ديگر اعضاء بدن است.
روايت از امام باقر (ع)اگر آقايي سيلي به صورت زن زد در آخرت خداوند به مامور جهنم (كه نامش مالك است) امر ميكند كه هفتاد سيلي به صورتش بزند.
مرد اگر در دنيا ديه را پرداخت نكرد و رضايت نگرفت در آخرت يقهاش را ميگيرند. در قيامت قواعد دنيايي وجود ندارد.
احساس در خانمها قوي است ولي آقايان احساس ندارند مردها در لمس و كلام احساس ندارند تنها احساس مردها در چشم است.
علت افزايش طلاق بيحجابي جامعه است.
(الصالحات) زننهاي صالح دو خصلت دارند:1- قانتات : اهل ارتباط با خدا هستند 2- حافظات: حافظ خود و اموال عمومي خانواده در غياب همسر هستند
زن ها دو قسم هستند: قسم اول: صالحات. قسم دوم: نشوزات،خانمي كه وظايف زناشويي انجام نميدهد نشزه گويند يعني ارتفعه؛ جايي كه زن خود را بالاتر ميداند و حكم ناشزه دو چيز است يا طلاق يا ادامه زندگي است. يكي از عوامل فحش در جامعه طلاق است و به شدت مسري است كسه مطلقه است دوست دارد بقيه هم طلاق بگيرند زيرا طلاق صفت زشتي است و ديگران را تشويق ميكند .
اسلام مخالف طلاق است و براي طلاق هم شرايط سختي گذاشته است كه بايد دو شاهد عادل باشد وبعد سه پاكي باشد. اگر در عادل بودن شهود شك كنيد طلاق باطل است و طلاق عرش خدا را به لرزه در ميآورد. بهترين نوع طلاق رجعي است كه شوهر بايد تا سه ماه بعد طلاق زن را در خانهخ خود نگه دارد و خرجي او را بدهد تا پشيمان گردد.
آمار نشان ميدهد 65 درصد از طلاق ها خانم، شش ماه بعد طلاق پشيمان ميشود. و آقايان از همان ابتدا و روز اول طلاق پشيمان ميشوند.
برخورد با زن ناشزه دو روش است يكي طلاق و ديگري ادامه زندگي است . در ادامه زندگي ابتدا موعظه كردن و بعدي دور بودن از رابطه جنسي و مرحله اخر كتك گاهي با يك سيلي كار درست ميشود و مرد كتك بزند بايد ديه هم بدهد .
امام باقر عليهالسلام ميفرمايد: زن رابايد با چوب مسواك زد نه شلاق .
اين كارها براي اين است كه زن بفهمد شوهرش ناراحت است از دستش اين حكمي است تا زندگي خانوادگي متلاشي نگردد. زن و مردي كه دنبال طلاق ميروند به علت اينكه غرق در لذات دنيايي هستند و آخرت را فراموش كردند.
چهارشنبه : 1402/09/08
آيه 35 سوره نساء اسلام به سادگي اجازه طلاق نميدهد،ميگويد اگر زن ناشزه شد طلاق نده از او فاصله بگير،كتك بزن(به صورتي باشد كه سرخ وكبود و سياه نشود.) اگر با آن هم نشد و صلح بزقرار نشد دو تا حكم بگيريد يكي از خانواده زن يكي از خانواده مرد اگر اراده اصلاح داشتند خداوند، توفيق به آنها ميدهد كه اصلاح صورت گيرد.
قاضي كسي است كه فصلالخطاب است به همين دليل به او حاكم ميگويند( ان يريدا اصلاحا؛ دو جور معني ميشود يريد به زن و شوهر برگردد واگر بخواهند آشتي كنند خداوند بينشان آشتي برقرار ميكند.
يريد به دو حكم بر گردد و اگر دو حكم بخواهند بينشان صلح برقرار كنند.
اما بيشتر يريدا به احتمال قوي به زن و شوهر مورد اول بر ميگردد.
نكته اول: مقررات حقوقي در بسين خانواده مقررات خشك نيست كه حتما حق به حقدار برسد و هيچوقت حق با كسي نيست كاملا اگر صحبتي و دعوايي شود حتما طرف مقابل كاري كرده هميشه 40 به 60 است و طرف مقابل هم كمي مقصر است يا كوتاهي كرده است.
نكته دوم: داوري توسط داوران دلسوز صورت گيرد.
نكته سوم: اسرار خانواده به بيرون سرايت نكند
نكته چهارم: هزينهايي بر خانواده تحميل نشود.
معاويه وحشتناك سياستمدار است حتي از عمر وعاص سياستمدارتر بود. معاويه ميگويد من ارتباطم با كسي قطع نميشود حتي اگر به مويي بند باشد ما هم بايد ياد بگيريم كه ارتباط اينجوري قطع نكنيم بهترين راه گذشت و فداكاري است بگوييد خدايا تو كه ميبيني و دنبال درگيري و دعوا نباشيد.
بدترين مجوزي كه خدا داده است طلاق است.
آيه 37 سوره نساء( كساني كه بخل ميورزند و مردم را امر به بخل ورزيدن ميكنند و كساني كه مردم را منح ميكنند از خير)
الذين هاي قرآن صفت است. آخرش خداوند مختال و فخول را دوست ندارد اين آيه و آيههاي بعد مصاديق مختال فخور را بيان ميكند.
واژه مختال از خيال،توهم و خودبزرگبيني است كسي خودش را بزرگ ببيند كه اين توهم است و واقعيت ندارد انسان چيزي براي فخرفروشي ندارد، كوچكترين حركتي او را نابود ميكند فيض خداوند نباشد همه مردهاند.
مختال: خيال پرداز و متوهم
فخور: فخر ورزيدن،چيزي را نسبت به ديگران دادن و افتخار كردن
مختال و فخور در اين آيه كساني هستند :1- كساني كه بخل ميورزند. 2- كساني كه دستور به بخل ورزيدن ميدهند. 3- كساني كه كتمان حقيقت ميكنند. 4- رياكاران. 5- عدم ايمان به خدا و قيامت
افرادي هستند انفاق ميكنند ولي براي مردم انفاق ميكنند . ريا از صفات نفساني است كه كسي با خبر نيست،تكبر صفت ذاتي است . ريا و اخلاص و تكبر و… صفاتي است بين انسان و خدا
اعمال مشخص نميكند ريا است يا اخلاص . بعضي از صفات غيري است.
مختال فخور به خداوند و روز قيامت ايمان ندارند. تكبر براي كسي خوب است كه همه چي داشته باشد بنده خدا هيچ چيز از خود ندارد اما خداوند همه چيز دارد پس تكبر براي خداوند خوب است چون همه خوبيها را دارد و بدي ندارد به همين دليل ميفرمايد جبار متكبر چون همه خوبيها و همه آسمان و زمين از آن خداست و جاي تكبر دارد اما انسان و بنده هيچ چيز از خود ندارد.
واو عاطفه است و به مختال فخور بر ميگردد كه يك همچنين كسي به خداوند و روز قيامت ايمان ندارد..
انفاق خيلي سفارش شده است بايد حواسمان باشد نه زيادي بدهيم نه كم بدهيم زياد دادن اسراف است،كم دادن هم اشتباه است.
بخل براي خانمها نيكو شده است،البته نمايش آن خوب است نه اينكه واقعا داشته باشد براي مخاطب بايد اينگونه نمايش دهد.
كتمان حقيقت،نعمتي كه خداوند بهتان داده بگذاريد محكم شود بعد بيان كنيد.
(استعينوا علي اموركم بالكتمان، در كارهايتان از كتمان كمك بگيريد كه موفق شويد. هر كس خداوند نعمتي به او داده حدودهايي هم داده است. ( واما به نعمت ربك فحدث ) خوب است نعمتي كه خدا داده استفاده كن ديگران ببينند پس نعمت تا وقتي محكم نشده بيان نكنيد وقتي محكم شد بيان كنيد.
جسودها هستند پيامبر اكرم(ص) را سحر كردند و انداختنش زمين روي طناب سحر كردند،گره زدند و انداختند در چاه سحر و جادو قطعي است ،نحسي بعضي روزها و بعضي ساعات قطعي است، قرائت آيات و سورهها، خون ريختن و اسفند همه اينها موثر است در از بين بردن سحر و جادوها
حسادت خطرناك است حسادت ذاتي است موجب پيشرفت و ترقي است،حسادت زماني بد است كه شروع به حسادت ميكنند از شر حسود به خدا پناه ميبريم كه حدش موجب نفرين و دعاي بد شود آن حسادت خطرناك است. اگر نعمت قطعي شد بيان كردتنش لازم است.
مختال فخوري كه اين صفات را دارد،آماده كرديم براي كفار عذاب خوار كننده را چون اين شخص كافر است. كافر كسي كه حق را ناديده گرفته است. عذاب مهين،عذاب خوار كننده است.
مهين در عربي معني خوار كننده را ميدهد مناسب نيست اسم دختران را بگذاريم مهين. هركس خدا را قبول ندارد ميتواند خدا را قبول داشته باشد.
(من يكن الشيطان له قرينا) شيطان همنشين اوست و او را فريب ميدهد. وقتي خدا انسان را آفريد خوبي و بدي در او يكسان است شيطان از بيرون انسان را فريب ميدهد از درون هم نفس است. خداوند در مقابل شيطان بيروني ملائكه را خلق كرد. همراه انسان دو چيز است همزاد بيروني و همزاد دروني كه همزاد دروني هميشه همراه ما هست. شيطان و ملك رحماني در سوره يوسف(لقدهمت به وهم لها لولا ان راي برهانه) برهان الهي = ملك
هم به= هم گناه
هم بها= هم عدم گناه و گناه نكردن
عصمت انبيا در يك حد نيست حضرت آدم از وقتي خلق شدند خليفه الله شدند.
دو ديدگاه در مورد عصمت انبياء است بعضي ديدگاه از بدو تولد عصمت انبياء را قبول دارند .
ديدگاه دوم از نبوت تاممات است.
سوم القائات شخصي است.
ديدگاه اول و دوم مهم است: 1- ديدگاه اول عصمت مطلق است.
حضرت آدم حضرو شهود زندگي ميكند خدا را با همه عظمتش ميبيند. من مظاهر خدا را ميبينم و لذا ترك اولي نميتواند پاسخگوي تمام شبهات باشد..
چهارشنبه : 1402/09/15
(آيه 40 ) سوره نساء ( ولا تشرب الماء..) از محل شكستن ظرف آب نخوريد زيرا محل نشستن شيطان است.
واژه هايي كه بيانكننده اين است كه خداوند به اندازه مثقال و ذرهايي به كسي ظلم نميكند. براي مثال هسته خرما در يك طرف آن شياري كه داخلش نخي است كه به آن نخ قمطير گويند و خرما خشك هم هسته آن يك پوسته نازك دارد كه فتيل گويند و نقطه روشني كه بالاي هسته است را نقير گويند.
آياتي كه در آن خداوند متعال فرموده است كه به كسي ظلم نميكند.
سوره نساء آيه(49) واژه فتيل ذكر شده است كه خداوند به اندازه فتيل به كسي ظلم نمي كند.
سوره نساءآيه(124) واژه نقير ذكر شده است كه خداوند به اندازه نقير به كسي ظلم نميكند.
سوره فاطرآيه(13) واژه قطمير ذكر شده است كه خداوند به اندازه قطمير به كسي ظلم نميكند.
فكيف در عرب نشاندهنده تامل در آن است نه در پي پاسخ بودن .
واژه شهيد در آيه به معناي گواه است نه به معناي شهادت در جنگ. در قيامت شهادت و عدل يكي است ولي در دنيا فرق ميكند؛در قيامت خود حاكم شاهد هم است.
شاهدان قيامت: 1- خود خدا
2- پيامبر(ص)
3- ائمه اطهار(ع)
4- ملائك، دو تا ملئك داريم به نام رقيب و عتيد كه از اذان صبح تا طلوع آفتاب همراه انسان هستند. حكمت خداست كه ملائك عوض ميشوند تا گناهان انسان را نبينند. زيرا انسان اگر گناه داشته باشد با يك وضو نماز پاك ميشود اگر بیشتر باشد گناه باز شب جمعه بخشیده میشود و همچنین شب عرفه و شب قدر
5- جوارح، روایت از امام صادق(ٰع) پرسیدند زبان هست پس چرا اعضا و جوارح امام (ع) فرمودند زبان عادت به دروغ دارد ولی اعضاو جوارح حرف میزنند و واقعیت را بازگو میکنند.
6- مكان،فرمودن جاهای مختلف نماز بخوانید تا شهادت دهند. همه چیز فهم و شعور دارد. رکن حجرالاسود و یمانی در کعبه مستحب است با دست راست دست بکشید.
7- زمان، فهم و شعور دارد. یوم یعنی هیچ روزی نیست مگر روزی که جدید میشود و گواه عمل انسان است در مورد من کار نیک کن تا روز قیامت به نفعت شهادت دهم چون فردا آید و دیگر امروز نیست.
کتاب معراج السعاده بخوانید با کتاب جامعالسعاده یکی است. کتابی که نفس تشبیه کرده به هزار لایه و اخلاق بد ما هم لایه دارد و چون گناه تکرارشده لایه لایه شده است. اگر گناه یک بار انجام شدنترس ولی اگر تکرار شد دیگر ملکه شده است وجداشدنی نیست مثل عمل وسواس که با تکرار زیاد لایه لایه شده است.
8- نفس اعمال،خود عمل شهادت میدهد دروغ گفتم خود دروغ شهادت میدهد.
نجس،نجس نیست ولی معلوم النجاسه نجس است.
معلومالنجاسه با سه روش معلوم میشود: 1- شهادت عدلین. 2- زن در خانه. 3- خودش ببیند.
نجاست و طهارت شرعی عرضی است نه ذاتی
روایت میفرمایند( یا سعد تعلم القرآن…….) قرآن بخوانید و هدیه کنید به ارواح مطهره و خصوصا حضرت خدیجه که عزیز خداست و بزرگان مکه برایش همالی میکردند و مادر حضرت زهراست . ایشان روی بوریا وفات کردند.
مثل دنیا مثل شیرینی عسل است که انسان مرگ را فراموش میکند. خداوند در دنیا خوشی خلق نکرده هر کس امروز میخندد حتما دیروز گزیه کرده است.
(آیه 43)سوره نساء(یا ایها الذین ..) نماز نخوانید در حالی که مست هستید. اشاره به حرمت شراب نموده است.
سکر یعنی حبس که حبس عقل است فردی مست است مسکوره گویند. در عرب سکر باب،یعنی در را ببند، مست یعنی عقل دخالت نکند. در حال مستی نماز نخوانید. مستی فقط مست شراب نیست گاهی مست عقاید باطل می شوند. مست دنیا و عشهای کذایی
شرایط حضور قلب در نماز: این است که جاهایی از نماز را مختاریم عوض کنیم دائم تغییر دهیم و سوره ها را عوض کنیم و ذکرها را و قنوترا تغییر دهیم و حتی میتوان قنوت را فارسی خواند ذکر سجده و رکوع را تغییر دهیم.
نکته: سلام آخر نماز به دو ملئک که همیشه همراه ما هستند میباسد و مستحب است در سلام آخر با حالت تکان دادن چشم و سر به راست و چپ سلام دهیم که اشاره به ملئک عتید و رقیب است.
فردی از پیامبر (ص) پرسیدند چه کنم که خانه من در بهشت جفت خانه شما گردد پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند با طولانی کردن سجده ممکن است.
رکوع کردن زیاد موجب حشر با پیامبر(ص) میگردد.
چهارتا ملائک مقرب خدا: 1- جبرئیل. 2- اسرافیل(تمام روزیها دست ایشان است) 3- عزرائیل. 4- میکائیل