مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
 
 
 
 
 
 
 
 برگزاری یازدهمین جلسه سلسله مباحث گفتمانی نگرش سیستمی به مبحث خانواده در مجتمع کوثر

 رگزاری مراسم سوگواری وفات حضرت ام البنین علیه‌السلام در مجتمع کوثر

 سیزدهمین جلسه سلسله مباحث گفتمانی اخلاق در نهج البلاغه در مجتمع کوثر

 برگزاری چهارمین جلسه دوره تربیت مربی نگرش سیستمی بر ساختار خانواده

 برگزاری ویژه برنامه گرامی داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مجتمع کوثر

 جلسه شورای اساتید با حضور حجت الاسلام سهرابی مدیر کل محترم تبلیغات اسلامی استان تهران

 پیام تسلیت درپی درگذشت عالم ربانی و فقیه پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن

 بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران

 آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم

 در خواب بیند پنبه دانه...

 سخن‌نگاشت | نماز جمعه نماد ذکر خدا و جنگ با دشمنان است

 بیانیه مرکز مدیریت حوزه به مناسبت یوم الله ۱۳آبان

 

 نتیجه تصویری برای صلوات متحرک

خانه تازه هاي علمي و ادبي «حجاب و بی حجابی؛ جدال دو تمدن»...
یکشنبه 15 مهر 1397     «حجاب و بی حجابی؛ جدال دو تمدن»

نگاه اجمالی به تاریخ و عمومیت وجود پوشش در ادوار تاریخ ایران و جهان، نشان می‎دهد حجاب، یک پدیده طبیعی برای زن بوده است؛ اما چرا در زمانه کنونی، مسئله می‎شود؟

۱) نگاه اجمالی به تاریخ و عمومیت وجود پوشش در ادوار تاریخ ایران و جهان، نشان می‎دهد حجاب، یک پدیده طبیعی برای زن بوده است؛ اما چرا در زمانه کنونی، مسئله می‎شود؟ در نتیجه مواجهه جهان اسلام با مدرنیته، بسیاری از حیطه‎های زندگی مسلمانی، که تا پیش از این بر اساس منطق دینی یا سنت‎های اجتماعی، طبیعی و مشروع دانسته می‎شد، به واسطه فهم شدن ذیل تاریخ مدرنیته به چالش کشیده شد و کم‎کم مسئله‎های نوپدیدی حول سیاست و اقتصاد و خانواده و دینداری و آداب معاشرت و نظایر آن در جوامع اسلامی ظهور یافت.

حوزه زنان از جمله نخستین حوزه‎هایی از سنت زندگی دینی بود که مسئله‎دار شد. بدین ترتیب، مسئله حجاب و بی‎حجابی به موضوع اصلی مناقشه تاریخی متجددان و متدینان در جوامع اسلامی بدل شد.

۲) در نظام‌های غربی، طبیعتاً به خاطر ایدئولوژی لیبرال، نباید برخوردی با حجاب و محجبه‎ها صورت گیرد، اما می‎بینیم بعضی حکومت‌ها اجبار به برداشتن حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها، نپذیرفتن عکس رسمی چهره با پوشش و به کار نگرفتن زنان محجبه در مشاغل و… را با جدیت پیگیری می‎کنند. مگر این نوع پوشش چه خطری برای حیات اجتماعی آن‎ها دارد؟ مطالعه تجربه کسانی که به دنبال مسلمان شدن، تغییر پوشش می‎دهند و حجاب را اختیار می‎کنند، نشانه‎هایی از این رابطه حجاب با ساحت تمدنی را نشان می‎دهد، بخصوص آن‎جا که این افراد به تأثیرگذاری این مقوله بر سایر ابعاد فردی و اجتماعی شخصیتشان اشاره می‎کنند.

۳) برای پی بردن به اهمیت مسئله حجاب در جوامع اسلامی، حتی نیازی به استدلال‎های نظری نداریم و کافی است به تحولات پس از شکل‌گیری نهضت‎های اسلامی معاصر در دنیا نگاه بیندازیم. جبهه معارض جریان اسلامی در کشورهای لائیک و سکولار تمرکز خود را بر مقابله با حجاب استوار کرده‌ و به تعبیری اهمیت این مسئله را درک کرده است و نابود کردن ریشه‌ای جریان اسلامی را در از بین بردن حجاب می‌بیند. آنچه که در این کشورها عمومیت دارد، یک حرکت فرهنگی در جهت تضعیف حجاب و عفاف است. از این رو، استعمارگران، امان‌ا…خان را در افغانستان، آتاتورک را در ترکیه و رضاخان را در ایران علم کردند تا ریشه دین را از جوامع اسلامی بخشکانند. در ادامه همین پروژه است که مسئله حجاب در میان چالش‌های سیاسی و سیاست اسلام‌زدایی استکباری حفظ شده است. همان‎گونه فرانتس فانون متفکر پسااستعماری اشاره می‎کند «هر چادری که دور انداخته می‎شود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود، در برابر او می‎گشاید. پس از دیدن هر چهره بی‎حجابی امیدهای حمله‎ور شدن اشغالگر ۱۰ برابر می‌گردد.»

۴) مسئله حجاب صرفاً نمادین نیست، بلکه جنبه‌های بسیار حقیقی و حیاتی دارد. حجاب در ابعاد گوناگون فقهی، شرعی، اعتقادی و اخلاقی شکل گرفته و مجموعه‏ای از پیوندهاست و صرفاً پوشاندن موی سر نیست. حجاب با یکی از مهم‌ترین نیروهای حیات فردی و اجتماعی یعنی غریزه جنسی سروکار دارد. دین، مسیرهای خاصی را برای جهت‎دهی به این غریزه مشخص می‎کند و از این رهگذر، برخی ساختارهای اجتماعی پدیدار می‎شود که عناصر مهم تمدنی را شکل می‎دهند. حجاب فقط کنترل‎کننده نیروهای جنسی نیست، بلکه سازمان‎دهنده روابط زن و مرد و خانواده به عنوان کانون روابط اجتماعی است. از این رو، شکل‎های مختلف تمدن به مسئله حجاب بستگی دارد؛ بنابراین اگر بخواهید جریان اسلامی را ریشه‎کن کنید، باید حجاب را از بین ببرید. مخالفتی که در غرب با حجاب در مدارس و ادارات می‎شود به خاطر اهمیت نمادین آن نیست، بلکه مسئله بسیار جدی‎تر از این‎هاست. حساسیت و تمرکزی که بر این موضوع وجود دارد کاملاً ماهوی است. چنین نکته‎ای را از بیان رئیس‎جمهور فعلی فرانسه نیز می‎توان فهمید که گفته است: حجاب زنان با معیارهای متمدنانه مطابقت ندارد و پوشش زنان محجبه در این کشور با روابط موجود بین زنان و مردان در جامعه فرانسه ناسازگار است.

۵) حجاب بسترساز حضور بانوان در عرصه‎های مختلف اجتماعی بر اساس توانمندی فکری و روحی آنان است، نه بر اساس جذابیت‎های زنانه و جنسی. حجاب سبب می‎شود زن در اجتماع فارغ از زنانگی‎اش دیده شود، یعنی فرصت انسانیت، فرصت زن بودن فارغ از جنسیت. زن در منطق اسلام الگویی دارد و امروز در مقابلِ آن، یک الگوی انحرافی وجود دارد که الگوی زن غربی است و شاخصه زن غربی، امروز عبارت است از برهنگی.

منبع :تبیان




امروز:  یکشنبه 5 اسفند 1397
اخبار
آموزش
کتابخانه
اصطلاحات
مقالات
اساتید
کانون قرآن
گفتمان
پرسش و پاسخ
بسیج
گالری عکس
مناسبت ها
فرزانگان
اطلاعیه ها و بیانیه ها
رویدادها
تازه های علمی
 
 
 
 
کليه حقوق معنوي براي مجتمع آموزش علوم اسلامي کوثر محفوظ مي باشد.
Designed by Hetav Group & Powered by: Karimabadi