مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
 
 
 
 
 
 
 
 برگزاری نهمین جلسه سلسله مباحث گفتمانی اخلاق در نهج البلاغه

 برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع «عوامل موفقیت در علم آموزی» به مناسبت هفته پِژوهش

 دفاع پایان نامه با موضوع « فرآیند آموزش معاد با تاکید برتفسیر تنزیلی »

 دفاع پایان نامه با عنوان « بررسی قرآنی عملکرد پیامبر در تبدیل تهدیدهای اجتماعی سیاسی به فرصت » در مجتمع کوثر

 برگزاری اولین جلسه دوره تربیت مربی نگرش سیستمی بر ساختار تحکیم خانواده

 برگزاری هشتمین جلسه سلسله مباحث گفتمانی نگرش سیستمی بر مبحث خانواده

 بیانیه مرکز مدیریت حوزه به مناسبت یوم الله ۱۳آبان

 جاماندگان اربعین

 دیدار رهبر معظم انقلاب با هیئت های دانشجویی

 حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد

 پیام تبریک اساتید، طلاب، مبلغات و کارکنان مجتمع آموزش علوم اسلامی به رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی

 بیانیه اساتید، نخبگان، طلاب و روحانیون کشور پیرامون اغتشاشات اخیر

 

تصویر مرتبط

خانه تازه هاي علمي و ادبي به شدت نیازمند مجتهدان زن هستیم...
یکشنبه 19 فروردين 1397     به شدت نیازمند مجتهدان زن هستیم

به گزارش«شیعه نیوز»، دکتر مریم صانع پور،مدیر گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده علوم انسانی با بیان اینکه هم برخی حقوق و هم برخی قوانین متناسب با حقوق زنان نیستند گفت: متاسفانه بعضی حقوق و قوانین ما بر محور اخلاق و عدالت شکل نگرفته اند، اخلاق و عدالت دو عنصری است که می تواند تعیین کننده باشد هر چند عدالت به یک معنا زیر مجموعه اخلاق است،اما از آن حیث نسبت به عدالت تأکید دارم چون یکی از اصول اعتقادی شیعه امامیه عدل است، اما متأسفانه جدی گرفته نشده و به نظرم در اصول فقه کنونی ما باید جایگاهی بالاتر پیدا کند. اگر اصل عدالت برای ما مهم باشد طبعاً اخلاق هم در مسایل حقوقی و فقهی و به تبع آنها قانونی ملحوظ می شود و در این صورت قوانین مدنی ما زنان را که یک صنف از افراد نوع انسان هستند و نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند به گونه ای برابر با مردان ملاحظه خواهند کرد.
او با بیان اینکه اگر مسلمان هستیم اول باید مبنای فقهی و قانونی ما قرآن باشد افزود: تأکید قرآن بر این است که زن و مرد هر دو از یک نفس واحده هستند، روح خدا در زن و مرد دمیده شده و هر دوی آنها شأن انسانی مساوی دارند، حضرت علی(ع) تأکید می کنند که «أنّ الناس فی الحقّ اسوه» همه مردم در حقوق با هم مساوی هستند، اینجا نه جنس، نه نژاد و نه قومیت مطرح است، همه انسان ها بما هو انسان ارزشمند هستند، ریرا قرآن کریم می گوید «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»، وقتی بنی آدم می گوید یعنی جنسیت، نژاد، آیین، دین، فرهنگ، جغرافیا و تاریخ نمی تواند موجب تبعیض انسان ها نسبت به یکدیگر باشد زیرا حقوق انسانی به هیچ وجه انحصاری نیستند بلکه همه انسان ها را شامل می شوند.بنابراین نمی توانیم نیمی از انسان ها را نسبت به نیم دیگر فرعی و دست دوم تلقی کنیم زیرا از نگاه قرآن همه انسان ها به علت روح الهی شان ارزشمند و محترم هستند.
دکتر صانع پور ادامه داد وقتی خداوند می فرماید بنی آدم را تکریم می کنیم، منظور از بنی آدم فقط مردان نیستند، خداوند انسان بما هو انسان را تکریم می کند پس زن و مرد از حقوق به اصطلاح شهروندی مساوی برخوردارند.
او با اشاره به اینکه براساس متن قرآن هیچ تبعیضی میان انسان ها مشروعیت ندارد خاطرنشان کرد: بر اساس اصل عدالت شیعه امامیه، نمی توان برای نیمی از جمعیت شأن برتر قائل شد و نیم دیگر جمعیت را دارای شأنی مادون معرفی کرد به این دلیل که همه از قابلیت های انسانی برخوردار هستند و هر دو یعنی هم زن و هم مردباید بتوانند قابلیت های وجودیشان را به فعلیت برسانند.
عقل نظری زن و مرد تفاوتی ندارد.
"ریاضیدانان نابغه ای چون مریم میرزاخانی خلاف فرضیه عدم درک کلیات توسط زنان را ثابت کرده است ".
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی افزود: عقل نظری زن و مرد تفاوتی ندارد هر دو قوه تشخیص، استدلال، و درک کلیات دارند، هر دو شأن تصوری و تصدیقی دارند، اما در عقل عملی زمینه های آموزش و کسب مهارت و تجربه بسیار مهم است، پس باید زنان و مردان از شرایط مساوی آموزش و اشتغال برخوردار باشند. در گذشته برخی معتقد بودند توانایی درک کلیات زنان ضعیف تر از مردان است و زنان معمولاً امور را به صورت جزئی ادراک می کنند؛ با این استدلال ایشان در انسانیت زنان تردید می کردند زیرا وجه تمایز انسان از حیوان همین درک کلیات است. اما امروزه درخشش چهره های جهانی فلسفه و نیز ریاضیدانان نابغه ای چون مریم میرزاخانی خلاف فرضیه عدم درک کلیات توسط زنان را ثابت کرده است. زیرا زمینه های خلاقیت فلسفی فیلسوفان زن در کشورهای پیشرفته فراهم شده و در نتیجه گفتمان های فیلسوفان زن در سطح جهان بسیار مطرح شده و تا جایی که علاوه بر کثرت فیلسوفان برجسته زن، حتی نظریه های فلسفی برخی فیلسوفان مرد معاصر در همان مسیر نظریه های زنانه شکل گرفته است، به این معنا که در دوره کنونی رویکردهای تقابلی فلسفه مدرن، به رویکردهای تعاملی، گفتگویی، وحدت گستر، و صلح آمیز زنانه گرایش پیدا کرده و «دیگرخواهی» مادرانه به جای سوژه خودگرا نشسته است. اصالت اندیشه و اخلاق مراقبتی نیز حاصل همین نگرش زنانه است که فیلسوفان مرد را نیز به اندیشیدن صلح طلبانه ترغیب می کند.
در «حقوق شهروندی» نمی توانیم زنان را فرع بر مردان تلقی کنیم.
او گفت: بنابراین اینطور نیست که ما بگوییم قدرت انتزاع زن کم است سایر مسایل هم به همین صورت است. انسان هر طور تربیت شود رشد می کند و عقل عملی اش شکل می گیرد بنابراین به لحاظ اشتغال، آموزش، امکانات اجتماعی و در یک عبارت «حقوق شهروندی» نمی توانیم زنان را فرع بر مردان تلقی کنیم.
متأسفانه برخی رویکردها، زنان را به حیث خانوادگی تقلیل می دهند.




امروز:  جمعه 23 آذر 1397
اخبار
آموزش
کتابخانه
اصطلاحات
مقالات
اساتید
کانون قرآن
گفتمان
پرسش و پاسخ
بسیج
گالری عکس
مناسبت ها
فرزانگان
اطلاعیه ها و بیانیه ها
رویدادها
تازه های علمی
 
 
 
 
کليه حقوق معنوي براي مجتمع آموزش علوم اسلامي کوثر محفوظ مي باشد.
Designed by Hetav Group & Powered by: Karimabadi