مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
 
 
 
 
 
 
 
 توزیع 50 بسته حمایتی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع)

 برگزاری نشست آموزشی وتوجیهی با مسئولین بخش بین الملل و کارگروه فضای مجازی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی و مدیر کل تبلیغ حوزه علمیه خواهران

 دوفصلنامه پژوهنامه مطالعات تخصصی میان رشته ای تفسیر و کلام کوثر با مجوز مرکز مدیریت حوزه های علمیه منتشر شد

 اهم فعالیت‌های دار القرآن انوار بیت عتیق در ماه مبارک رمضان

 توزیع بیش از 50 بسته حمایتی به خانواده‌های نیازمند از مؤسسه خیریه نسیم کوثر

 برگزاری اولین جلسه فصلی هیأت امناء در سال 99

 برنامه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی

 اجتماع بزرگ مردمی بیعت با امام عصر (عج) در سراسر کشور

 دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب

  رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از طلاب سراسر کشور

 مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در بیانیه ای: حوزه های علمیه با تمام توان ازسپاه پاسداران حمایت می کند

 در حمایت از سپاه پاسداران: تجمع بزرگ حوزویان در مدرسه فیضیه

 

 

 

 

خانه تازه هاي علمي و ادبي تعادل وتراجیح...
یکشنبه 3 آذر 1387     تعادل وتراجیح


تراجیح جمع سماعی ترجیح است. زیرا جمع قیاسی ترجیح ترجیحات است. وتراجیح به معنای مرجحات


وتعادلبه معنای تساوی است. در مقام تخالف دو دلیل یا هردو از نظر مرجحات مساوی ویا متفاوت

هستند.


اگر مساوی وبرابر هستند آن دو با هم تعادل دارند ودر صورت متفاوت بودن یکی بر دیگری ترجیح دارد.


در مورد متزاحمین در صورت تعادل صاحب نظران بر اساس حکم عقل بالاتفاق قائل به تخییرند ودر صورت

عدمتعادل آنکه دارای مرجح است مقدم خواهد بود ودر مورد متعارضین در صورت تعادل در حکم به

تساقط یا تخییر بینعلما اختلاف است ودر فرض عدم تعادل دلیلی که دارای ترجیح است مقدم خواهد

بود.


پس سخن دردو مقام است:


الف: آیا قاعده در متعارضین در صورت تعادل تساقط است یا تخییر ب: مرجحات


دردو دلیل متعارض کدام اند الف. در کتاب اصول الفقه آمده : در مورد دو دلیل متعارض متعادل قاعده اولیه

این کهاستادان بزرگ به آن پایبندند تساقط آن دو است. گرچه روایات بسیاری دلالت بر تخییر دارند اما

علما از اینروایاتبرداشت های گوناگون می کنند بدین شرح : 1. تخییر 2. توقف در مقام فتوی وعمل

به احتیاطکردن


3. احتیاط در صورت امکان وتخییر در غیر آن صورت. لذا در کتاب مذکور پس از ذکر یازده روایت آمده ما

گفتیمقاعده اولیه تساقط است در حالی که این همه روایات وحتی ادعای اجماع بر خلاف آن است .


جمع آن چگونه خواهد بود. در جواب می آورد: قاعده اولیه تساقط وقاعده ثانویه تخییر است. مقصود از

تخییر درقاعده ثانویه این است که هر یک از دو متعارض منجزیت ومعذریت دارند. یعنی در صورت عمل به

یکی از آن دوواصابه آن به واقع منجز واقع می شود ودر صورت خطا معذر است وبه همین دلیل نمی

شود آن دورا ترک کرد.


درصورتی که بنابر قاعده اولیه ترک هردو جایز است.





امروز:  چهار شنبه 7 خرداد 1399
اخبار
آموزش
کتابخانه
اصطلاحات
مقالات
اساتید
کانون قرآن
گفتمان
پرسش و پاسخ
بسیج
گالری عکس
مناسبت ها
فرزانگان
اطلاعیه ها و بیانیه ها
رویدادها
تازه های علمی
 
 
 
 
کليه حقوق معنوي براي مجتمع آموزش علوم اسلامي کوثر محفوظ مي باشد.
Designed by Hetav Group & Powered by: Karimabadi