مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
 
 
 
 
 
 
 
 

 دومین همایش بین المللی حورا انسیه

 کرسی علمی ترویجی

 جلسه هم اندیشی مسئولین پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با حضور خانم دکتر متولیان معاون پژوهش مرکز و جمعی از مدیران کل پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه خواهران با اساتید و نخبگان پژوهشی و مسئولین مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر

 حضور مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در نمایشگاه دستاوردهای وقف

 طرح «تربیت محقق تفسیر» ویژه طلاب خواهر تهران برگزار شد

 تشییع پیکر مطهر ۲۵۰ شهیدگمنام در سراسر کشور

 برنامه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی

 اجتماع بزرگ مردمی بیعت با امام عصر (عج) در سراسر کشور

 دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب

  رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از طلاب سراسر کشور

 مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در بیانیه ای: حوزه های علمیه با تمام توان ازسپاه پاسداران حمایت می کند

 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره09906902707 تماس حاصل نمایید

 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره09906902707 تماس حاصل نمایید

 

خانه رويدادها حرص پیامبر به خاطر شدت علاقه‌اش به نجات امت خویش است...
پنجشنبه 9 تير 1390     حرص پیامبر به خاطر شدت علاقه‌اش به نجات امت خویش است

منافقان تصمیم گرفتند با محاصره اقتصادی مسلمانان را از اطراف پیغمبر دور كنند، آنها گفتند: مسلمانان را در تنگنای محاصره اقتصادی قرار داده با آنان داد و ستد نكنید تا مجبور شوند پیغمبر را تنها بگذارند، ولی این پیشنهاد مشئوم، طرح موفقی نبود زیرا: خزاین آسمانها و زمین برای خداست و تنها اوست كه می‌‏تواند شما را تأمین سازد چنانكه هم در صدر اسلام تأمین كرده و هم در انقلاب اسلامی ایران، دسیسه اهل‏ نفاق در پراكندگی مردم نقشی ندارد آنان هر چند در محاصره اقتصادی باشند، رهبر اسلامی خود را ترك نمی‏‌كنند و همواره همراه او هستند در صورتی كه رهبرشان مانند پیغمبر باشد.

آیت الله جوادی آملی در کتابی با عنوان "سیره رسول اکرم (صلي الله عليه و آله)" درباره رحمت پیامبر اعظم (صلي الله عليه و آله)" می‌فرمایند: خدای سبحان درباره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏‌فرماید: رحمت خاص حق در او تجلی كرده و او مظهر آن شده است، زیرا خداوند با مؤمنان مهربان است. و پیامبر نیز چنین است. همان صفت خاصه خود را برای رسول اكرم نیز قرار داده، نه اینكه رأفت خاصه، بالذات و بالاستقلال از آن پیغمبر باشد بلكه او آیینه‏دار جمال رحمت خاصه خداست و آیینه از خود نوری ندارد، رأفت خدا در آیینه پیامبر منعكس شده و به دیگران می‏‌رسد، پس سایرین رحمت خاصه حق را از راه پیغمبر دریافت می‏‌كنند و باید شاكر حق باشند كه از آیینه رسالت و نبوت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم رحمت خاصه نصیبشان شده‌‏است.

قرآن این آیینه را به ما معرفی كرده می‏‌فرماید: اگر خواستید از رحمت خداوند برخوردار باشید در برابر این آیینه قرار بگیرید، به دنبال پیامبر بروید و گرنه ذاتاً كسی از كمال وجودی برخوردار نیست، اگر به سختی و رنج گرفتار شوید برای او خیلی سنگین است، او نسبت به ایمان شما آزمند است و با حرص و ولع كوشش می‏‌كند تا شما ایمان بیاورید. افراد دنیا طلب، به مال حریص‌اند و پیامبر به كمال هستی امت خود. سعی و تلاش حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در حد حرص، آن است كه می‏‌كوشد مردم به كمال ایمانی خود برسند چنان كه بنا بر دستور حق درباره خود، به خدا عرض می‌‏كند: ﴿رب زدنی علماً﴾ كوشش می‏‌كند دست مؤمنان را گرفته آنها را هم به سعادت برساند.

این معنا كه پیامبر رحمت خاصه الهی است، در آیات دیگر نیز بیان شده در دو جای قرآن می‌‏فرماید: گویا داری از شدت اندوه جان می‏‌سپاری! یكجا به‏‌ پیغمبر تسلیت می‌‏دهد كه این اندازه بر خود سخت‏مگیر، گویا از شدت غم قالب تهی می‏‌كنی كه اینان ایمان نیاوردند، تو برای هدایتشان تلاش كردی باید هم كوشش كنی، اما چرا از غصه خود را هلاك می‏‌سازی؟ سخن رسول خدا این بود كه آنها نمی‌‏دانند من چه می‌‏گویم و نمی‏‌دانند به كجا می‌‏روند و نمی‏‌دانند كه بعد از مرگ و انتقال از دنیا به جهان ابد رهسپار می‌‏شوند، فكر می‏‌كنند انسان با مرگ نابود می‏‌شود در صورتی كه پس از مردن روزنه جهان ابد به رویشان باز شده به اعمالشان رسیدگی می‏‌شود، انسان عاقل عمداً خود را به شعله آتش گرفتار نمی‏‌كند.

در جای دیگر می‏‌فرماید: چنین نباشدكه جانت بر اثر حسرت بی‌‏ایمانی آنها از دست برود، خدا می‌‏داند كه این افراد چه می‏‌كنند! اكثر مردم، گرچه بر ایمان آورد نشان حریص باشی، مؤمن نیستند.

حرص پیامبر به خاطر شدت علاقه آن حضرت به نجات امت خویش است، مانند پدری آگاه و مهربان كه می‏‌كوشد فرزندش درس بخواند و به كمال علمی برسد و اگر بیراهه رفت خون دل می‏خورد؛ فرمایش حضرت رسول كه: «أنا و علیّ أبوا هذه الأمة» از همین مقوله است، یعنی من و علی پدر این مردم هستیم و می‌‏دانیم پایان زندگی آنان چیست، باید به آنها بفهمانیم كه دوران فراگیری علوم، همان زمانی است كه انسان قدرت اندیشیدن و تفكر را دارد، وقتی سالمند شد، سرمایه‌‏ها را از كف می‌‏دهد و باید از مایه بخورد، اگر آن هنگام كه توانایی دارد چیزی نیاموزد و نیندوزد باید با دست تهی و روی سیاه سفر كند، در پایان عمر متوجه می‏‌شود كه نه حافظه‏ای برای او مانده و نه قدرت تفكری.
منبع شيعه نيوز




امروز:  چهار شنبه 13 مهر 1401
اخبار
آموزش
کتابخانه
اصطلاحات
مقالات
اساتید
کانون قرآن
گفتمان
پرسش و پاسخ
بسیج
گالری عکس
مناسبت ها
فرزانگان
اطلاعیه ها و بیانیه ها
رویدادها
تازه های علمی
 
 
 
 
کليه حقوق معنوي براي مجتمع آموزش علوم اسلامي کوثر محفوظ مي باشد.
Designed by Hetav Group & Powered by: Karimabadi