به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، جلسه دفاع پایان نامه یکی از طلاب سطح 3 در رشته کلام اسلامی 94 برگزار شد. کیاهور معاون پژوهش کوثر گفت: پایان نامه خانم مهناز السادات حبیبی اسکندری از طلاب سطح 3 با موضوع « راهکارهای پاسخگویی به پرسشهای کلامی کودکان » با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمين جناب آقای دکتر سید عباس موسوی و با داوری جناب آقای دکتر مهدی حاجیان موفق به کسب رتبه خوب و نمره 17/5 گردید. کیاهور با اشاره به چکیده این پایان نامه گفت: در این پایان نامه به بررسی چگونگی پاسخگویی به سوالات کودکان درباره مسائل کلامی مانند خدا، مرگ، معاد و ... پرداخته است. سوال اصلی تحقیق این است که چگونه میتوان به سؤالات کودکان دربارة مسائل کلامی پاسخ داد به گونهای که برای آنان قابل فهم بوده و در عین حال موجب بدفهمی آنان نشود. از دو روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و تحلیلی- استنباطی استفاده میشود. بر اساس یافتههای تحقیق، روشهای پاسخگویی به سؤالات کودکان دربارة مسائل کلامی، همان روشهای آموزشی مستقیم و غیر مستقیم است. هر یک از این روشها از نظریههای رشد شناختی و نظریههای یادگیری استنباط شده است. روش تمثیل و برهانهای عقلی ساده و روش پرسش و پاسخ پله به پله از روشهای مستقیم است. روش قصهگویی، شعر و روش بحث و گفتگو جمعی از روشهای غیرمستقیم است. سؤال دربارة خداوند را از زوایای مختلف شامل مکانمند بودن خداوند، سمیع و بصیر بودن و ... میتوان پرداخت و همچنین سؤال دربارة امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز مختلف است که شامل طول عمر ایشان، زمان ظهور و ... است. از بهترین شیوههای غیر مستقیم میتوان به شیوه قصهگویی، شعر، بحث و گفتگوی جمعی اشاره کرد؛ بنابراین باید روش مناسبی را به کار گرفت که کودکان این مفاهیم انتزاعی را خوب درک کنند.برخلاف بعضی دیدگاهها عدم درک کودک به مسائل انتزاعی میپردازد، میتوان روشی مناسب به کار گرفت که کودکان این مفاهیم انتزاعی را خوب درک کنند. کلیدواژههای این پایان نامه عبارتند از: مسائل کلامی، کودک، فرایند پاسخگویی گفتنی است این جلسه روز سه شنبه 12 اسفند ماه 99 در مجتمع علوم اسلامی کوثر برگزار شد.
|