مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
 
 
 
 
 
 
 
 برگزاری نهمین جلسه سلسله مباحث گفتمانی اخلاق در نهج البلاغه

 برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع «عوامل موفقیت در علم آموزی» به مناسبت هفته پِژوهش

 دفاع پایان نامه با موضوع « فرآیند آموزش معاد با تاکید برتفسیر تنزیلی »

 دفاع پایان نامه با عنوان « بررسی قرآنی عملکرد پیامبر در تبدیل تهدیدهای اجتماعی سیاسی به فرصت » در مجتمع کوثر

 برگزاری اولین جلسه دوره تربیت مربی نگرش سیستمی بر ساختار تحکیم خانواده

 برگزاری هشتمین جلسه سلسله مباحث گفتمانی نگرش سیستمی بر مبحث خانواده

 بیانیه مرکز مدیریت حوزه به مناسبت یوم الله ۱۳آبان

 جاماندگان اربعین

 دیدار رهبر معظم انقلاب با هیئت های دانشجویی

 حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد

 پیام تبریک اساتید، طلاب، مبلغات و کارکنان مجتمع آموزش علوم اسلامی به رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی

 بیانیه اساتید، نخبگان، طلاب و روحانیون کشور پیرامون اغتشاشات اخیر

 

تصویر مرتبط

خانه مقالات نمايش تجمل
 تجمل-[اخلاقى]
بسم الله الرحمن الرحیم
شيوه هاى دين ، آميزه اى از شيوه هاى شناختى ، عاطفى و رفتارى است. هم به نيازهاى مادى توجّه دارد و هم به نياز معنوى ، هم بعد شناخت و عقلانيت را در بر مى گيرد ، هم بعد عاطفه را و هم بعد رفتار را . از اين جهت نظريه دين واقع گرا است كه به همه جنبه ها و نيازهاى انسان توجّه دارد و راه ارضاء و پاسخ گويى صحيح به همه آنها را مى داند و به انسان معرفى كرده است . در آموزه هاى بشرى يا همه نيازها به رسميت شناخته نمى شوند و يا براى پاسخ گويى به نيازها آدرس هاى غلط داده مى شود . ويژگى آموزه هاى دين ، هم جامع نگرى آن است و هم دقيق بودن و مطابق بودن پاسخ هاى آن با واقعيت ها . در مثلث : «شناخت ، هيجان و رفتار» ، شناخت در رأس قرار دارد . انسان آن گونه كه مى انديشد ، هيجانى مى شود و دست به رفتار مى زند . بر همين اساس بعد شناخت از اهميت ويژه اى برخوردار است . دانشمندان معتقدند اگر انديشه و فكر افراد تصحيح شود ، احساسات و رفتارهاى آنان نيز اصلاح مى شود. تمايز روشنِ شناختى دين اين است كه واقع گرا است ، نه مبتنى بر توهم و تخيّل ، انسان و جهان واقعيت هايى دارند كه اگر اين واقعيت ها شناخته شوند ، هم احساسات ، اصلاح مى شوند و هم رفتارهاى ما . شناخت واقع گرا موجب واقعى شدن انتظارات مى گردد و در نتيجه احساسات انسان و رفتارهاى او نيز واقعى مى شوند. بر این اساس راهى را كه دين براى رسيدن به ارامش و رضامندى معرفي مى كند و شيوه اى را كه براى درمان بيمارى هاى روانى در عصر افسردگى ارائه مى دهد ، مى توان «واقعيت درمانى شناختى» ناميد . اين روش متفاوت با روش واقعيت درمانى و روش هاى شناختى است . لذا اين شايستگى را دارد كه با تلاش هاى پژوهشگران به نظريه اى روان شناختى تبديل گردد .
زمينه هاى رضایت
گذشته از مهارت هاى شناختى ، زمينه ها و امكاناتى نيز براى رضامندى لازم است ، فصل مهمى از زندگى را ارتباط کلامی آن تشكيل مى دهد. اين ، يك واقعيت انكارناپذير است. شرط رضایت ، برخوردارى از مهارت هاى خاص آن است شناخت واقعيت ها ،کیفیت ارتباط را تبيين مى كند.
هيچ انسان موفّقى نيست كه از هنر «رضايت از زندگى» برخوردار نباشد،بدون رضامندى، امكان پيشرفت و موفقيت وجود ندارد . انسان هاى موفّق كسانى اند كه با زندگى خود مشكلى ندارند نه این که «در زندگى» خود مشكلى ندارند ؛ بلكه «با زندگى» خود مشكلى ندارند .
مشكلْ داشتن در زندگى، يك چيز است و مشكل داشتن با زندگى، چيز ديگر . اتفاقا در بيشتر موارد، انسان هاى موفّق با مشكلات زيادى دست و پنجه نرم كرده اند؛ اما احساس نارضايتى از زندگى نداشتند . مى توان گفت: رضایت از زندگى يكى از رازهاى ناشناخته زندگى انسان هاى موفّق است . شما به زندگى پيامبران و اولياى الهى دقت كنيد ؛ درمقابل رفتار کلام توهین آمیزعده ای ، ناراضى و نااميد و ناتوان نبوده اند و به همين دليل است كه موفق ترين انسان هاى تاريخ بشر نيز هستند . هنر رضايت از زندگى، بسترى آرام براى پيشرفت و زمينه اى مطمئن براى بناى موفقيت انسان فراهم مى آورد. پس هميشه به ياد داشته باشيم كه رضايت از زندگى، بستر موفقيت هاست و بدون آن، رسيدن به خوش بختى ، خيالى بيش نيست .
انسان هاى موفق از عالم خيال به دنياى واقعيت قدم مى گذارند و با كشف قوانين زندگى ، كاخ موفقيت خويش را بنا مى كنند . اما سؤال اين است كه: رضايت چيست؟ و در كجا مى توان آن را يافت؟
حضرت موسی (ع) به عنوان کلیم الله یعنی کسی که دوست دارد با خدا زیاد سخن بگوید معرفی شده است که توجه به نوع ارتباط کلامی حضرت موسی (ع) با خدا بسیار شیرین است.
خداوند زمانی که از حضرت موسی (ع) سوال می کند که این چه چیزی است در دستان تو ایشان می گوید این عصای من است اما حصزت موسی (ع) به این حد ارتباط کلامی بسنده نمی کند و باز می فرماید من با این عصا گوسفندان را به چرا می برم بر آن تکیه می زنم و کارهای دیگر انجام می زنم.
در این نوع ارتباط کلامی فراپیامی به صورت واضح مشهود است زیرا حضرت موسی (ع) به یک جواب مختصر اکتفا نکرد از این روست که بهترین نوع ارتباط کلامی سخن همراه با انتقال پیامهای مفهومی است. اغلب خانمها با سخن گفتن به آرامش می رسند زمانی که وجودشان متلاطم می شود تنها راه آرامش بخشی به زنان تعامل گفتاری مردان است از این رو زنان و همسرانشان باید خلوت گفتاری داشته باشند.


دریافت فایل



امروز:  شنبه 24 آذر 1397
اخبار
آموزش
کتابخانه
اصطلاحات
مقالات
اساتید
کانون قرآن
گفتمان
پرسش و پاسخ
بسیج
گالری عکس
مناسبت ها
فرزانگان
اطلاعیه ها و بیانیه ها
رویدادها
تازه های علمی
 
 
 
 
کليه حقوق معنوي براي مجتمع آموزش علوم اسلامي کوثر محفوظ مي باشد.
Designed by Hetav Group & Powered by: Karimabadi